Kansainvälisen luottovakuutusyhtiö Atradiuksen tuoreen maksukäytäntöbarometrin mukaan suomalaisten B2B-yritysten maksukäyttäytymisessä nähtiin positiivisia merkkejä alkuvuoden aikana.
Keväällä 2025 toteutettuun kyselyyn osallistui 210 suomalaista B2B-kauppaa käyvää yhtiötä, jotka edustivat sekä pieniä ja keskisuuria yrityksiä että suuryrityksiä.
Barometri paljastaa, että tutkimukseen vastanneiden yritysten lähettämistä laskuista neljä prosenttia kirjattiin luottotappioksi, kun keväällä 2024 vastaava lukema oli kahdeksan prosenttia.
Tämän kevään lukema on kuitenkin vielä hieman koholla kevään 2023 lukemista, jolloin luottotappiota kirjattiin vain kaksi prosenttia.
Vaikka laskut jäävät yhä harvemmissa tapauksissa kokonaan maksamatta, myöhässä maksaminen on B2B-yrityksissä enemmän sääntö kuin poikkeus. Tänä keväänä 42 prosenttia yritysten lähettämistä laskuista maksettiin myöhässä. Lukema vastaa vuoden 2023 tasoa, ja on näin ollen selkeä parannus vuoteen 2024, jolloin laskuista 51 prosenttia maksettiin myöhässä.
– Vaikka lukemat ovat parantuneet viime vuodesta, maksujen myöhästymiseen on syytä varautua suomalaisissa B2B-yrityksissä, etenkin teräs- ja metalliteollisuudessa sekä kemianteollisuudessa. Kassavirtaongelmat ovat yhä varsin yleisiä ja yritykset suojelevat omaa maksuvalmiuttaan strategisesti viivästyttämällä laskujen suorittamista. Tästä voi helposti syntyä lumipalloefekti myös myyjäosapuolen kamppaillessa taloudellisten haasteiden kanssa, kertoo Atradius Suomen maajohtaja Juhani Laitala tiedotteessa.
Noin kymmenen prosenttiyksikön parannus ajoissa suoritetuista maksuista voi johtua siitä, että 55 prosenttia yrityksistä on joutunut hyväksymään pidempiä maksuaikoja kilpailukyvyn säilyttämiseksi ja myynnin edistämiseksi. Tällä hetkellä tyypilliset maksuajat vaihtelevat 31-60 päivän välillä.
– Puolet suomalaisyrityksistä ei ole havainnut suuria muutoksia B2B-asiakkaiden maksukäyttäytymisessä viime kuukausien aikana. Markkinatilanteen ollessa yhä haastava ja epävakaa sekä likviditeettiongelmien vaivatessa useita yrityksiä, pidempien maksuaikojen tarjoaminen on helppo tapa lisätä asiakastyytyväisyyttä, Laitala analysoi.