Hallituspuolueet ovat löytämässä ratkaisun valtionosuusuudistukseen, Uutissuomalainen kertoo hallituslähteisiinsä vedoten.
USU:n tietojen mukaan hallitus poistaa sote-erät. Käytännössä ne jäävät kuitenkin osittain järjestelmään, koska muutosrajoitin määrittää muutoksille euromääräisen katon ja mahdollisen siirtymäajan. Esimerkiksi suuria sote-eriä saavilla kunnilla ne vähenevät mutta eivät poistu kokonaan.
Lakiluonnosta on odotettu jo keväästä asti, mutta aikataulu on siirtynyt monta kertaa. Nyt lakiluonnoksen odotetaan lähtevän lausuntokierrokselle lokakuussa.
Uudistuksen tavoitteena on poistaa niin sanotut sote-erät valtionosuuksista. Tämä on poliittisesti vaikeaa, koska osa kunnista voittaa ja osa häviää.
RKP:n puheenjohtaja Anders Adlercreutz kertoi heinäkuun lopussa, ettei RKP hyväksy sote-erien poistamista.
Kun hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden 2023 alussa, sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus siirtyi kunnilta valtiolle.
Tämän vuoksi kaikilta kunnilta leikattiin veroprosenttia saman verran, 12,64 prosenttiyksikköä. Talouden tasapaino muuttui erityisesti niissä kunnissa, joissa oli ollut muita pienemmät sote-menot tai jotka menettivät paljon verotulojaan sote-uudistuksen yhteydessä. Tätä on kompensoitu niin sanotuilla sote-erillä valtionosuuksissa.
Jos sote-erät poistettaisiin kokonaan, enimmillään valtionosuus voisi pienentyä tai suurentua joissakin kunnissa noin tuhannella eurolla asukasta kohti laskettuna.
Suurimmat sote-erät vuonna 2025 saivat Kauniainen, Luhanka ja Sysmä. Vastaavasti sote-erät pienensivät valtionosuutta eniten Kaskisissa, Eurajoella ja Tuusniemellä.
Sote-erät kohtelevat myös suuria kaupunkeja eri tavoin. Sote-erien poistaminen pienentäisi esimerkiksi Helsingin, Espoon ja Lahden valtionosuuksia. Vastaavasti Vantaalla, Tampereella, Turussa, Jyväskylässä ja Kuopiossa valtionosuudet kasvaisivat.
Uudistuksen tarkoituksena on, että valtionosuudet kohdistuvat kuntien nykyisiin soten jälkeisiin tehtäviin, joista suurimmat ovat perusopetus, varhaiskasvatus sekä työ- ja elinkeinopalvelut.
Toinen suuri kipukohta uudistuksessa on se, mitä kuntien verotuloja huomioidaan valtionosuuden tasauksessa. USU:n tietojen mukaan neuvotteluissa on ollut vaikeaa löytää kompromissia voimaloiden verotulojen huomioimisesta.
Uudistus halutaan voimaan vuoden 2027 alusta.





