Verkkouutiset

Rekkoja Vuosaaren satamassa Helsingissä 27. marraskuuta 2019. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Kuljetusalan ennusteet ovat synkät

Yritysten mukaan kustannusnousu on syönyt kannattavuuden ennätysalhaalle.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuljetusyritysten ennusteet alkuvuodesta ovat synkät, ilmenee tuoreesta SKAL Kuljetusbarometrista.

SKALin kuljetusbarometriin vastasi 641 kuljetusyrittäjää ja se antaa kattavan kuvan kuljetus- ja logistiikka-alan suhdanne-ennusteesta keväälle 2023. Vastaavalla menetelmällä kuljetusbarometriä on tehty vuodesta 2011 lähtien. Moni barometrin mittari on nyt ennätysalhaalla.

– Kuljetusbarometrimme ennuste kertoo mittaushistorian huonoimmista luvuista. Esimerkiksi liikevaihdon saldoluku on -25 ja kannattavuuden saldoluku -38. Nämä ovat huonoimpia lukemia, mitä vuoden ensimmäisessä kuljetusbarometrissa on nähty, SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo tiedotteessa.

Kuljetusmääriin liittyvät ennusteet toimivat indikaattorina koko talouden tilanteesta. Kuljetusalan näkökulmasta nyt yhdistyy jyrkästi nousevat kustannukset ja aleneva kysyntä, mikä on myrkkyä yritysten taloudelle. Vuonna 2022 kuljetusyritysten kustannukset olivat Tilastokeskuksen mukaan 12,7 prosenttia vuotta 2021 korkeammat.

Alan yrityksiltä nyt tuleva viesti on selvä: kustannusnousu on syönyt kannattavuuden ennätysalhaalle. Kuljetusalan tilanne on haastava eikä uusille kansallisille kustannuksia nostaville päätöksille ole sijaa. Uuden hallituksen on heti aloittaessaan peruttava vuoden 2024 alussa voimaan tuleva jakeluvelvoitteen korotus, joka uhkaa nostaa dieselin hintaa.

– Jos jakeluvelvoite vuoden 2024 alussa nousee päätettyyn 28 prosenttiin, tämän jakeluvelvoitteen kiristyksen kustannusvaikutus on 19–26 senttiä litralta. Tämä tarkoittaisi noin 800 miljoonan euron kustannusten lisäystä kaikille dieseliä käyttäville suomalaisille, Kujala sanoo.

Kuljetusbarometrissa kysyttiin myös yritysten näkemyksiä tiestön kuntoon. Vastaajista 56 prosenttia katsoi, että pääteiden kunto ei ole riittävän hyvällä tasolla. Muiden maanteiden osalta kuntoon tyytymättömien osuus oli peräti 84 prosenttia.

SKAL peräänkuuluttaa tässä tilanteessa perustienpidon rahoituksen tuntuvaa korottamista vielä kuluvalle vuodelle. Rahoituksen nosto olisi vastaus käsiin rapautuvan tieverkon haasteisiin. Nykyrahoituksella asfaltointimäärät jäävät alle puoleen kestävästä 4000 kilometrin tasosta. Tämä on kestämätön tilanne. Rahoituksen lisäys toimisi samalla elvyttävänä lisäkysyntänä muutoin haastavassa tilanteessa olevalle kuljetusalalle. Elvyttäminen infraan investoimalla voidaan tehdä ilman pelkoa inflaation ruokkimisesta.

Kuljetusbarometrikysely 1/2023 lähetettiin 4302 vastaanottajalle 19. joulukuuta 2022. Vastausaikaa oli 9. tammikuuta 2023 asti. Barometriin 1/2023 vastasi 641 jäsenyrittäjää.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)