Verkkouutiset

MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari., LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Kohumainos laihasta kehonkuvasta sai huomautuksen

Kyseessä oli suoratoistopalvelun mainos.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on antanut huomautuksen suoratoistopalvelun mainokselle, neuvosto kertoo tiedotteessaan.

Markkinoinnin tehokeinona käytettiin provokatiivista väittämämuotoista ilmaisua ”Jeesus tykkää laihoista tytöistä”. Alaikäisten sosiaalisen epävarmuuden hyväksi käyttämisestä annettiin huomautus Storytel Oy:lle ja mainoksen etusivullaan julkaisseelle Helsingin Sanomat -lehdelle (HS).

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

HS:n etusivulla julkaistiin suoratoistopalvelun mainos, jossa oli isokokoinen ilmaisu ”Jeesus tykkää laihoista tytöistä”.  Neuvoston mukaan ilmaisu ei sanomalehtimainosta nopeasti silmäilemällä vaikuttanut kirjallisen teoksen nimeltä, koska se oli väittämä eikä teoksen tekijöitä mainittu.

Mainoksen suurikokoinen ilmaisu kohdistui nuoriin, jotka ovat korostuneen kiinnostuneita omasta kehostaan ja ulkoisesta olemuksestaan. Neuvoston mukaan markkinoinnissa alaikäisten sosiaalisen epävarmuuden hyväksi käyttäminen on hyvän tavan vastaista.

– Mainoksen hämmentävä ilmaisu oli tulkittavissa laihaa kehonkuvaa ihannoivaksi, koska mainoksesta ei välittömästi ilmennyt, että kysymys oli teoksen nimestä. Mainos oli omiaan aiheuttamaan tarpeetonta huolta nuorten, erityisesti nuorten naisten ja tyttöjen, omaan kehonkuvaan liittyen. Mainos horjutti nuorten myönteistä asennetta, käyttäytymistä ja elämäntapaa, MEN ilmoittaa tiedotteessa.

– Isokokoisen mainoksen väittämämuotoista provokatiivista ilmaisua ”Jeesus tykkää laihoista tytöistä” oli käytetty sanomalehtimainoksen etusivulla markkinoinnin tehokeinona hyvän tavan vastaisesti, neuvosto toteaa.

MEN on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt. Markkinointia suunnitteleva taho voi pyytää MENiltä ennakkolausuntoa halutessaan varmistaa menettelynsä asianmukaisuuden.

MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)