Kiinalainen akkuvalmistaja CATL on julkistanut uuden akkukennon, jonka se väittää tarjoavan nopeamman latauksen sähköajoneuvoihin kuin kilpailijallaan kiinalaisella BYD-konsernilla. Asiasta kirjoittaa muun muassa Financial Times.
Maailman suurin sähköajoneuvojen akkujen valmistaja CATL ilmoitti maanantaina, että sen lippulaivan Shenxing-akkukennon uusi versio voi tarjota 520 kilometrin toimintamatkan vain viiden minuutin latausajalla.
Kyseessä on siis jo toinen kiinalaisyritys, joka ilmoittaa lyhyen ajan sisällä merkittävästä edistysaskeleesta akkuteknologiassa. Maaliskuussa BYD ravisteli autoalaa julkistamalla latausjärjestelmän, joka voi lisätä akkuihin noin 470 kilometrin toimintamatkan noin viiden minuutin latauksella.
Kiinalaisten yritysten ilmoitukset tarkoittavat sitä, että ne olisivat akkuteknologiassa tärkeimpien länsimaisten kilpailijoidensa, kuten Teslan, edellä. FT:n mukaan Teslan ajoneuvoihin voidaan tällä hetkellä ladata noin 320 kilometrin toimintamatka 15 minuutin latauksella. Saksalainen autojätti Mercedes-Benz lanseerasi äskettäin täyssähkömallin, johon voidaan ladata pikalatausasemalla 10 minuutissa 325 kilometriä lisää toimintamatkaa.
Analyytikot huomauttavat, että kiinalaisyritysten latausjärjestelmien käyttöönotossa suurin kysymysmerkki on se, kuinka nopeasti yritykset pystyvät tuomaan uuden teknologian Kiinan ulkopuolelle lisääntyvien geo- ja kauppapoliittisten jännitteiden keskellä.
CATL on väittänyt, että yhtiön toisen sukupolven Shenxing-akun toimintasäde olisi yhdellä latauksella 800 kilometriä ja huippulatausnopeus 2,5 kilometriä sekunnissa, yhtiö ilmoitti Shanghaissa tällä viikolla pidettävien kansainvälisten automessujen edellä.
FT:n siteeraamien Bernsteinin analyytikoiden mukaan viimeisimmät edistysaskeleet tarkoittavat, että sähköautojen latausnopeudet ovat yli kaksinkertaistuneet viimeisen vuoden aikana ja ”kymmenkertaistuneet viimeisten 3-4 vuoden aikana”.
CATL:in teknologiajohtaja Gao Huanin mukaan Shenxing-akku asennetaan yli 67 sähköautomalliin tänä vuonna.
Teknologiapäivänsä aikana CATL esitteli myös uuden natriumioniakun, jonka se sanoi menevän massatuotantoon joulukuussa. Naxtra-niminen akkumerkki pystyy tarjoamaan yhtiön mukaan noin 200 kilometrin toimintasäteen hybridiautolle ja 500 kilometrin toimintasäteen sähköautolle.
Natriumioniakut nähdään halvempana ja turvallisempana vaihtoehtona energian varastoinnissa yleisesti käytetyille litiumpohjaisille akuille, koska edelliset toimivat paremmin sekä erittäin korkeissa että matalissa lämpötiloissa. Toisaalta niiden tuottama energia suhteessa akkujen kokoon on jättänyt ne litiumakkujen varjoon ja tehnyt niistä tähän asti epäkäytännöllisiä, Financial Times kirjoittaa.
Natriumioniakut eivät käytä litiumvaroja, joten teknologian kehitystä on seurattu tiiviisti myös mahdollisena ratkaisuna vähentää riippuvuutta Kiinan kriittisistä mineraaleista.