Kiinan vienti Yhdysvaltoihin romahti toukokuussa. Vienti laski 35 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, uutisoi The Wall Street Journal.
Kyseessä on suurin lasku sitten helmikuun 2020, jolloin koronapandemialla oli merkittäviä vaikutuksia kansainväliseen kauppaan.
Luvut kertovat kauppasodan ja tullien konkreettisesta vaikutuksesta kahden suurimman talouden väliseen kauppaan.
Yhdysvallat ja Kiina ilmoittivat viime kuussa molemminpuolisesta tullien jäädyttämisestä. Yhdysvallat suostui alentamaan useimpien kiinalaisten tuotteiden tullien perustason 145 prosentista 30 prosenttiin, kun taas Kiina ilmoitti leikkaavansa yhdysvaltalaisten tuotteiden tulleja 125 prosentista 10 prosenttiin 90 päiväksi.
Yhdysvaltain ja Kiinan virkamiehet tapaavat tällä viikolla Lontoossa keskustellakseen kaupan jatkosta. Presidentti Donald Trumpin ja Kiinan johtajan Xi Jinpingin välinen puhelu viime viikolla herätti toiveita pidemmän aikavälin liennytyksestä, mutta molemminpuolinen epäluottamus on edelleen syvää.
Epävarmuutta lisää se, että Yhdysvaltain liittovaltion kauppatuomioistuin esti äskettäin lähes kaikki Trumpin tänä vuonna asettamat tullit. Päätös on pantu jäihin, koska Valkoinen talo on valittanut siitä.
Kiinan vienti kasvoi kokonaisuudessaan toukokuussa dollareissa mitattuna 4,8 prosenttia edellisvuodesta, vaikka luku jäikin ekonomistien odotuksista. Tuonti laski 3,4 prosenttia, mikä viittaa vaimeaan kotimaiseen kysyntään.
WSJ:n mukaan viime kuun tullien alentamisen jälkeen eräät yhdysvaltalaiset tuojat ja kiinalaiset valmistajat ovat kiirehtineet aiemmin lykättyjen tilausten lähettämistä ennen 90 päivän tullijäädytysten päättymistä. Rahtivaraukset Kiinasta Yhdysvaltain satamiin sekä konttien hinnat ovat nousseet voimakkaasti sen jälkeen, kun tullien jäädytyksistä sovittiin.