Lumisia autoja parkissa. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Joka kolmas lähtee liikkeelle jäisin ikkunoin, varoitus seurauksista

Koulutusohjaajan mukaan pakkasen ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Lähes joka kolmas kuljettaja ei viime talvena putsannut aina auton ikkunoita kunnolla lumesta ja jäästä ennen ajoon lähtöä. Asia ilmenee Liikenneturvan tekemästä kyselystä.

Liikenneturva pitää tulosta huolestuttavana. Koulutusohjaaja Minna Jokinen korostaa, että loppusyksystä ei pakkasen pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Säätiedotuksia seuraamalla voi ennakoida kylmiä aamuja ja kytkeä esilämmityksen päälle, mikä jouduttaa jään sulamista laseista.

– Kuura ja jää on skrapattava auton ikkunoista pois kunnolla ennen ajamaan lähtöä. Urakkaa voi jouduttaa esilämmittämällä autoa riittävästi. Esilämmityksen avulla puhaltimista saa lämmintä ilmaa nopeammin. Se myös vähentää moottorin kulumista ja ympäristökuormitusta. Kylmäkäynnistys ja joutokäynti eivät kumpikaan ole kannatettavia tapoja, Jokinen vinkkaa tiedotteessa.

Lain mukaan autoa saa käyttää joutokäynnillä enintään kaksi minuuttia. Jos pakkasmittari näyttää kylmempää kuin -15, saa auto olla tyhjäkäynnillä korkeintaan neljä minuuttia.

Jos matkan aikana ikkunat alkavat huurtua, kosteus poistetaan puhallintehoa ja -lämpöä nostamalla ja suuntaamalla hönkä kohti ikkunapintoja.

– Jos huurtuminen ei taltu, on auton sisäilmankierto voinut jäädä päälle. Kosteuden on myös päästävä poistumaan autosta. Ohjekirjasta kannattaa tarkistaa oman auton puhallinasetukset ja mitä yhdistelmää suositellaan huurteen poistoon. Näin tien päällä ei tule mitään paniikkitilanteita. Joissain automalleissa tuulilasille on olemassa oma erillinen lämmitys. Ohjekirjasta voi oppia kaikkea hyödyllistä oman auton toiminnallisuuksista, Jokinen kannustaa.

Kosteus tarttuu lasiin sitä herkemmin, mitä likaisempi se on. Auton ikkunoiden sisäpintojen säännöllinen puhdistus on siis tärkeää myös syksyllä ja talvella. Sisäpintojen puhtaus ehkäisee myös vastaantulevan liikenteen aiheuttamia häikäisyhaittoja.

Huonolla näkyvyydellä nopeuden alentaminen on myös toimiva työkalu.

– Nopeuden lasku on eräänlainen yleisavain. Kun näkyvyys on huono, saa oman nopeuden laskemisella lisää pelivaraa toimia. Nopeus on asetettava niin, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan ja saa sen pysäytettyä tarvittaessa, Jokinen muistuttaa.

Viisi vinkkiä näkyvyyden varmistamiseen

– Esilämmitä auto. Se ehkäisee lasien jäätymistä ja huurtumista. Myös moottori kiittää.

– Putsaa auton ikkunat kuurasta ja jäästä ennen liikkeellelähtöä.

– Selvitä optimisäädöt huurteenpoistoon oman autosi ohjekirjasta. Perusajatuksena on saada ikkunoille lämmintä puhallusta riittävällä teholla.

Poimintoja videosisällöistämme

– Puhdista säännöllisesti myös ikkunoiden sisäpinnat. Se ehkäisee huurtumista ja esimerkiksi vastaantulevien autojen valoista johtuvaa häikäisyä.

– Varmista, että autossasi on ajovalot päällä. Huolehdi myös pyyhkijänsulkien kunnosta.

Lähde: Liikenneturva

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)