Verkkouutiset

Suhoi Superjet 100 -matkustajakone. / LampaInfo / Telegram

Jättihanke vaikeuksissa: Uusien lentokoneiden tuotanto viivästyy Venäjällä

Rostecin johtaja on huolissaan uusien koneiden lentomatkustajien turvallisuudesta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjällä ulkomaisten matkustajakoneiden korvausohjelma on vaikeuksissa.

Keskipitkän matkan matkustaja- ja sotilaskuljetuskoneen Irkut MS-21:n ensimmäisten koneiden toimitusten alkua siirrettiin jo toistamiseen sitten Venäjän Ukrainaa vastaan aloittaman hyökkäyssodan alun. Ensimmäisen MS-21:n pitäisi valmistua ensi vuonna.

Lyhyen matkan Suhoi Superjet 100:n ja Iljušin Il-114-300:n toimitusten alkaminen on siirretty vuoteen 2026, ilmoitti Rostecin tytäryhtiö United Aircraft Corporation UAC venäläiselle RBC:lle.

– Yhteistyöyritykset ovat joutuneet vaikeuksiin: aivan uusia järjestelmiä, jotka täytyy kehittää alusta asti, täyden koelento-ohjelman vaatimukset ja massatuotannon aloittaminen aikataulupaineen alaisina, selitti UAC:n edustaja.

Venäjän kauppa- ja teollisuusministeriö selitti koneiden tuotannon lykkäämistä ”teknisillä vaikeuksilla” näin suuren mittakaavan projektin toimeenpanossa. Ministeriö huomautti, että tuontiosat korvaava ohjelma on käynnistetty maailman mittakaavassa ennennäkemättömällä vauhdilla ja että koneista joudutaan korvaamaan kaikki järjestelmät ja osat, mukaan lukien avioniikka, moottorit ja materiaalit.

– Kaikki maailman lentokonevalmistajat nojaavat laajaan kansainväliseen yhteistyöhön ja osatoimittajiin kymmenistä maista. Venäjän täytyy pärjätä yksin, ministeriön edustaja valitti.

Rostecin mukaan vuonna 2026 yhtiö suunnittelee toimittavansa lentoyhtiöille 30 uutta Superjet 100 -konetta. MS-21:stä sen sijaan ei ole tietoa, koska edes koneen lopullinen ulkomuoto ei ole selvillä.

RBC:n lähteiden mukaan MS-21 on jäänyt jälkeen aiemmin ilmoitetuista ominaisuuksista: lentomatka on pudonnut 5 000 kilometristä 3 500:aan ja matkustajakapasiteetti 211:stä noin 135:een. Vertailun vuoksi Neuvostoliitossa suunniteltu ja vuonna 1994 käyttöön otettu Tupolev Tu-214 pystyy kuljettamaan 210 matkustajaa 5 900 kilometrin matkan, ja Superjetin pitemmän matkan versio 103 matkustajaa 4 300 kilometrin matkan.

Venäjän ilmailuteollisuuden kesäkuussa 2022 julkaistun kehitysohjelman mukaan Venäjällä pitäisi tuottaa 609 matkustajakonetta vuoteen 2030 mennessä sisältäen noin 142 Superjet 100:aa, 270 MS-21:tä, 70 Il-114:ää ja 115 Tu-214:ää. Superjetien ja Tupolevien tuotannon piti alkaa viime vuonna ja MS:n ja Iljušinin kuluvana vuonna.

Venäläiset lentoyhtiöt joutuvat odottamaan koneitaan, koska ne eivät voi ostaa ulkomaisia koneita. Rostecin johtaja Sergei Tšemesov totesi MS-21:n viivästymisestä ilmeisen tuskastuneena Interfaxille:

– Koelentoja ei ole vielä viety päätökseen. Näemme tulokset heti, kun koelennot ovat valmiit… Olemme yhä huolissamme meidän kaikkien turvallisuudesta. Me lennämme itse näillä koneilla, Tšemesov totesi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)