IS: Pankin asiakkailta 2,4 miljoonaa euroa huijannut tuomittiin vuosiksi vankilaan

Uhreilta viedyt summa vaihtelivat sadoista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin.
Helsingin käräjäoikeus. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN
Helsingin käräjäoikeus. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

S-pankin asiakkailta yhteensä lähes 2,4 miljoonaa euroa huijannut mies on tuomittu ehdottomaan vankeuteen viideksi vuodeksi. Asiasta kertoo Ilta-Sanomat.

Rikoskokonaisuudessa oli yhteensä yli 400 uhria. Uhreilta viedyt summa vaihtelivat sadoista euroista kymmeniin tuhansiin euroihin. Rikokset tapahtuivat huhti- ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2022.

Syytteiden mukaan mies lähetti viime vuonna sadoille pankin asiakkaille huijausviestejä. Viestit ohjasivat S-pankin verkkopankilta näyttävälle sivustolle, jonne syötetyt tunnukset huijari sai haltuunsa.

Tunnukset saatuaan syytetty on kirjautunut asiakkaiden verkkopankkiin ja siirtänyt rahoja eteenpäin. Lisäksi syyttäjän mukaan syytetty oli tehnyt maksuja haltuunsa saamilla maksukorttitiedoilla.

Osa uhreilta viedyistä rahoista on saatu palautettua.

Helsingin käräjäoikeuden antama tuomio ei ole lainvoimainen, joten siitä voi valittaa hovioikeuteen.

Huolimattomuus tekoälyn kanssa voi vaarantaa yksityisyyden, rahat ja tietoturvan.
Alaikäiset ovat nyt osallisina yli 70 prosentissa rikollisista markkinoista.
Poliisin "hackathon" tunnisti seksuaalisen hyväksikäytön verkostoja.
Mainos