Omistaja jätti asian hoitamatta takuun voimassaoloaikana. / LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

IS: Ostaja vetkutteli takuuaikaa, auton korjaus tuli kalliiksi

Kosteutta keränneen ajovalon umpion korjauttamisesta jäi kuluttajan maksettavaksi 1510 euroa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt autoliikkeen ja Audi A3 -henkilöauton ostajan välistä kiistaa korjausmaksusta.

Ilta-Sanomien mukaan kuluttaja oli ostanut syksyllä 2017 vähän ajetun Audin, joka oli otettu käyttöön edellisenä vuonna. Hän oli reklamoinut kolmen kuukauden päästä etuvalon umpiosta, johon kerääntyi ajoittain kosteutta. Autoa ei viety tuolloin huoltoon, sillä kosteus oli ehtinyt haihtua.

Myyjäliike oli neuvonut asiakasta viemään auton heti merkkihuoltamoon, sillä korjauksen olisi voinut tehdä takuuaikana.

Umpio vaihdettiin vasta tammikuussa 2020, jolloin reklamaatiosta oli kulunut aikaa kaksi vuotta. Korjaus maksoi 2010 euroa, sillä ajovaloon päässyt vesi oli rikkonut myös muuta elektroniikkaa. Myyjäliike kiisti kuluttajan vaatimuksen laskun maksamisesta.

Kuluttajariitalautakunta arvioi yksimielisesti, että omistaja oli omalla menettelyllään menettänyt oikeutensa vedota takuuseen. Vika katsottiin kuitenkin epätavanomaiseksi eikä kuluttajan itse aiheuttamaksi. Myös myyjäliikkeen tuli osallistua kustannuksiin, koska umpiossa oli virhe kuluttajansuojalain mukaisesti.

Lautakunnan suosituksen mukaan liikkeen tulisi korvata kuluista 500 euroa ja omistajan 1510 euroa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)