Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo saaneensa useita ilmoituksia Kyberturvallisuuskeskuksen nimissä tehdyistä huijauspuheluista.
Huijauksessa soittaja esiintyy Kyberturvallisuuskeskuksen edustajana ja pyrkii saamaan haltuunsa arkaluonteisia henkilötietoja tai pankkitietoja.
Traficomin mukaan puhelussa väitetään usein, että vastaajan pankkitilillä on epäilyttävää toimintaa. Huijarit pyrkivät luomaan pelon ja kiireen tunnetta.
– Ole erityisen valppaana, jos saat yllättävän yhteydenoton viranomaiselta tai saat puhelun oudosta numerosta, kuten ulkomaan suuntanumerosta. Muista, että voit myös aina halutessasi lopettaa puhelun kesken, Traficomin Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Sanna Autio sanoo tiedotteessa.
Traficom muistuttaa, että Kyberturvallisuuskeskus ei koskaan kysy puhelimitse tai sähköpostilla henkilötunnuksia, pankkitunnuksia, salasanoja tai muita arkaluonteisia tietoja. Kyberturvallisuuskeskus ei myöskään pyydä tekemään pankkitoimenpiteitä tai siirtämään rahaa.
Puhelun aitouden voi tarvittaessa varmistaa soittamalla kyseisen viraston asiakaspalveluun tai vaihteeseen. Traficom muistuttaa, että yhteystietoja ei pidä ottaa vastaan soittajalta vaan ne pitää hakea esimerkiksi viraston verkkosivuilta.
Jos epäilet tulleesi huijatuksi ja olet tehnyt huijauksen perusteella maksun, rikollinen on päässyt verkkopankkiisi tai saanut maksukorttitietosi haltuunsa, ota viipymättä yhteys pankkiisi ja tee rikosilmoitus poliisille. Kyberturvallisuuskeskukselle voi myös ilmoittaa epäilyttävistä yhteydenotoista.