Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmä Apotti keskeyttää työnteon noin 3,7 miljoonaa kertaa puolessa vuodessa. Laskennallisesti se tarkoittaa noin seitsemää miljoonaa kertaa vuodessa. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.
Aihetta kommentoi viestipalvelu X:ssä myös Kelan pääjohtaja HUS-yhtymän entinen diagnostiikkajohtaja Lasse Lehtonen.
– Apotti varoittaa, kun se epäilee virhettä. Osa suosituksista on niin sanottuja keskeyttäviä ilmoituksia, jotka estävät kirjausten jatkamisen.
Ero aiempaan on merkittävä. Tilanne ei kuitenkaan ollut hyvä ennen Apottiakaan, sillä ennen nykyisen järjestelmän käyttöönottoa keskeytyksiä oli huomattavasti enemmän.
– Parannusten jälkeen Apotti keskeyttää ammattilaisten työt enää noin 3 660 603 kertaa puolessa vuodessa. Tämä on parannus, sillä aiemmin vastaava luku oli miltei kuusi miljoonaa, Lehtonen huomauttaa.
Apottia käyttää terveydenhuollossa nykyisin noin 45 000 ammattilaista.
Apotti varoittaa, kun se epäilee virhettä. Osa suosituksista on niin sanottuja keskeyttäviä ilmoituksia, jotka estävät kirjausten jatkamisen. Parannusten jälkeen Apotti keskeyttää ammattilaisten työt enää noin 3 660 603 kertaa puolessa vuodessa. Tämä on parannus, sillä aiemmin…
— Lasse Lehtonen (@lasleh) September 18, 2025





