AI-95-bensiini on alkanut kadota Moskovan alueella. Videolla tuntematon mies kysyi huoltoaseman työntekijältä tämän tyyppisen polttoaineen saatavuudesta, johon hän sai kielteisen vastauksen.
— Se siitä, toverit. Tämä on neljäs Neftmagistral-huoltoasema tänään, jossa yritin tankata 95-bensiiniä. Yhdelläkään ei ollut sitä. Toivon, että tämä on vain tilapäinen häiriö, autoilija sanoi.
Asiasta kertovat esimerkiksi paikalliskanavat MSK1 ja Moscow24. Viikonloppuna asiaan tarttui myös Komsomolskaja Pravda. Se kertoi, että AI 95 -pula vaivaa nyt myös Saratovin seutua eteläisellä Venäjällä lähellä Kazakstanin rajaa.
Useat bensiiniyhtiöt, kuten polttoainejätti Lukoil, kiistivät bensapulan. Sunnuntaina Komsomolskaja Pravda kertoi, että monet kuljettajat ovat ryhtyneet tankkaamaan 95:n sijaan matalaoktaanisempaa 92-polttoainetta, mikä ei välttämättä tee hyvää kaikkien ajokkien moottoreille. Lehden mukaan viranomaiset ja polttoaineyhtiöt vakuuttavat, että tilanne on hallinnassa ja 95-polttoaineen saatavuus palautuu normaaliksi mahdollisimman pian.
Komsomolskaja Pravdan mukaan syynä pulaan on vuodenaika ja sen aiheuttama kasvanut kysyntä. Jonkinlainen piikki varmasti onkin todellisuutta, sillä käsillä on sadonkorjuuaika ja maanviljelijät tarvitsevat polttoainetta enemmän kuin korjuuajan ulkopuolella. Mutta koko tilannetta ei maajussien töillä voi selittää.
Polttoaineiden hinta Venäjällä on noussut jyrkästi kuluvan vuoden alusta alkaen. Trading Economics -sivuston tilastoista ilmenee, että joulukuussa 2024 keskihinta kävi 0,55 Yhdysvaltain dollarissa litralta. Tammikuussa se oli 0,62 dollaria ja elokuussa jo 0,79 dollaria litralta. Vaikka tämä voi kuulostaa suomalaiselle vähältä, venäläiselle tankkaajalle se tarkoittaa suhteellisesti merkittävää lovea lompakkoon. Trading Economicsin ennuste päättelee hinnannousun myös jatkuvan.
Syitä tilanteelle voi etsiä myös tekijöistä, jotka venäläiset mediat jättävät kertomatta. Ukraina on loppukesästä kiihdyttänyt lennokki-iskujaan Venäjän energiateollisuutta vastaan. Elokuun puolivälissä esitettiin arvio, jonka mukaan yli kymmenen prosenttia öljynjalostuksen tuotantokapasiteetista oli iskujen takia pois pelistä.
Elokuun alussa kolme suurta jalostamoa oli ainakin osittain suljettuna Ukrainan onnistuneiden iskujen vuoksi. Ensin vahingoittui Rosneftille kuuluva Novokuibyševskin öljynjalostamo 2. elokuuta. Sitten suljettiin myöskin Rosneftille kuuluvat Saratovin öljynjalostamo 11. elokuuta ja viimeisimpänä Lukoilin jalostamo Volgogradissa. Volgodradin jalostamo on Etelä-Venäjän suurin ja koko Venäjänkin mittakaavassa maan kymmenen suurimman joukossa. Näiden kolmen jalostamon yhteenlaskettu jalostuksen kokonaiskapasiteetti on 29,8 miljoonaa tonnia vuodessa, mikä vastaa noin 11 prosenttia koko Venäjän todellisesta öljynjalostusmäärästä. Myöhemmin iskut ovat jatkuneet, ja vaihtelevien arvioiden mukaan tuotantokapasiteetista jopa 17 prosenttia on ollut pois käytöstä.
Elokuun puolivälissä Venäjän hallinnosta riippumaton Moscow Times uutisoi, että ainakin kahdella Venäjän alueella polttoainetta myytiin huoltoasemilla vain kortteja käyttäville yrityksille ja organisaatioille. Varsinkin AI-95 -bensan saatavuudessa oli tuolloin ongelmia ainakin Krimillä ja Taka-Baikalin alueella. Nyt ongelmat vaikuttavat saavuttaneen pääkaupunki Moskovan.





