Mies vaihtaa autoon talvirenkaita Helsingissä 19. lokakuuta 2016. LEHTIKUVA / AKU HÄYRYNEN

Autoilijoita kehotetaan seuraamaan sääennusteita, renkaiden oltava keliin sopivat

Kuljettajan pitää seurata renkaiden kuntoa säännöllisesti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenneturva muistuttaa kylmenevän kelin vaativan renkaidenvaihtoa, vaikka marraskuuhun on vielä matkaa.

Autoilija on velvollinen huolehtimaan siitä, että autonrenkaat ovat sekä keliin sopivat että hyväkuntoiset.

Suomessa talvirenkaita on käytettävä marras-maaliskuun aikana, jos keli sitä edellyttää.

– Se tarkoittaa sitä, että autoilijoiden on seurattava sääennusteita. Autoilija on vastuussa siitä, että alla on keliin sopivat renkaat. Jos jäinen tai luminen sää pääsee yllättämään, täytyy turvautua julkiseen liikenteeseen tai säähän varautuneen kaverin kyytiin. Kesärenkailla ei ole asiaa talviselle tielle, toteaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä tiedotteessa.

Kuljettajan tehtävä on seurata renkaiden kuntoa säännöllisesti. Erityisesti renkaidenvaihdon yhteydessä on hyvä hetki mitata urasyvyydet.

Liikenneturvan kyselyn mukaan 82 prosenttia vastaajista kertoo tarkistavansa renkaiden urasyvyydet, jos ne vaikuttavat kuluneilta.

– Talvirenkaissa pääurien syvyyden täytyy olla vähintään 3 mm, kesärenkaissa taas vähinään 1,6 mm. Muista tarkistaa myös rengaspaineet. Renkaillesi oikean paineen löydät ohjekirjasta sekä usein myös polttoaineluukun kannesta tai oviaukosta, Kivilä sanoo.

Pito paranee

Liikenneturvan kyselyn mukaan 97 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä, että auton renkaat ovat hyvässä kunnossa. Hyväkuntoiset renkaat parantavat pitoa erityisesti sateella ja liukkailla.

– Hienoa, että lähes kaikki autoilijat pitävät renkaiden kuntoa tärkeänä. Kuluneet renkaat pidentävät jarrutusmatkoja ja vaikeuttavat ajoneuvon hallintaa. Renkaiden suuri kulutuspinta edesauttaa myös siinä, että ei joudu sadekelillä vesiliirtoon, Sami Kivilä sanoo.

Vesiliirtoon kertoo joutuneensa 22 prosenttia suomalaisista. Jos tiellä on paljon vettä, rengas saattaa nousta irti tiestä vesipatjan päälle. Vesiliirrossa autoa ei voi ohjata, koska renkaat eivät enää ole kiinni tiessä. Vältä liirtoon joutuminen alentamalla nopeutta ja välttämällä urissa ajamista.

– Tarpeeksi syvät urat rengaskuvioissa auttavat, kun vesi pääsee nopeammin poistumaan renkaan ja tien välistä, Kivilä kertoo.

Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia liikenteestä kyselyllä marraskuussa 2024. Kyselyn toteutti Verian ja siihen vastasi yhteensä 1035 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.

 

Poimintoja videosisällöistämme
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)