Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen pitää ajokorttilakiin suunniteltuja muutoksia tervetulleina.
Liikenteessä kuolee lähes 40 nuorta joka vuosi. Anteroisen mukaan määrä on kestämätön.
Ajokorttilaki on Liikenneturvan toimitusjohtajan mukaan yksi merkittävimmistä yhteiskunnan keinoista vaikuttaa nuorten liikenneturvallisuuteen. Hänen mukaansa ratkaisujen etsiminen sen kautta on perusteltua.
– Oli jo aikakin, Anteroinen tiivistää näkemyksensä blogikirjoituksensa otsikossa.
– Lähes jokaiselle alaikäiselle hakijalle myönnetty poikkeuslupa onkin yksi nykyisen ajokorttilain kriittisimmistä valuvioista.
Ajokorttilain uudistus tarvitsee Anteroisen mukaan myös jatkoa.
– Nyt ehdotetuilla pikaisilla korjauksilla saamme välittömiä parannuksia liikenneturvallisuuteen, mutta ajokorttilain uudistamiseen tarvitaan myös toinen vaihde, jossa tehdään hitaammin harkittuja pitkäjänteisiä ratkaisuja. Uudistuksen tulee olla kaksiosainen.
Alaikäisten kuljettajien yöaikaisen ajon rajoittaminen on Anteroisen mielestä kaikista merkittävin muutos liikenneturvallisuuden kannalta. Myös ajo-opetuksen lisääminen saa häneltä kiitosta.
EU:n uuden ajokorttidirektiivin myötä ajokorttilaki joudutaan Liikenneturvan toimitusjohtajan mukaan joka tapauksessa avaamaan lähivuosien aikana.
– Yksi direktiivin merkittävimmistä uudistuksista on niin kutsuttu apukuljettajamalli, jossa ajoura aloitetaan kokeneen kuljettajan rinnalla. Mallilla pyritään puuttumaan onnettomuusherkkään kauteen ajamisen ensimmäisinä kuukausina. Tämä järjestelmä tulee hyödyntää myös Suomessa täysimääräisesti.
– Ajokorttidirektiivi kehottaa myös ottamaan käyttöön alhaisemman promillerajan uusille kuljettajille.





