Päivittäistavarakaupan yhdistyksen teettämässä kyselyssä 57 prosenttia vastanneista sallisi A-oluen myymisen elintarvikeliikkeissä. Mietojen viinin myymisen sallisi 56 prosenttia vastaajista.
Viininmyynnin kannatus on pysynyt samana viime vuodesta, mutta vahvan oluen myyntiä ruokakaupoissa kannatti viime vuonna vain puolet vastaajista.
Keskioluen siirtäisi Alkoon vain 6 prosenttia vastaajista, kun taas 88 prosentin mielestä keskiolutta pitää voida ostaa elintarvikeliikkeistä. Näkemys keskioluen myynnistä on pysynyt yhdistyksen mukaan vakaana useita vuosia.
TNS Gallup toteutti tutkimuksen huhtikuussa. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1002.
– Suomalaiset ovat valmiita purkamaan alkoholijuomien myynnin sääntelyä, tulkitsee tuloksia Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto.
Hän muistuttaa myös, että pelot alkoholin kulutuksen kasvusta kauppojen vapaiden aukiolojen eli saatavuuden lisääntymisen myötä eivät ole toteutuneet.
Kauppojen aukioloaikalain kumoaminen viime vuonna toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää sekä isoille myymälöille mahdollisuuden olla vapaasti auki myös lauantai- ja sunnuntai-iltaisin.
Lisääntyneestä myyntiajasta huolimatta alkoholin myynti ei päivittäistavarakaupoissa lisääntynyt, vaan säilyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisuudessaan kotimaan alkoholin myynti väheni 0,6 prosenttia. Sen sijaan matkustajatuonnin määrä kasvoi.
Tiedot selviävät Päivittäistavarakaupan mukaan THL:n ja Valviran alkoholin myyntitilastoista.