Verkkouutiset

Asiantuntijat kertovat, että polttoaineen hinta ei jää pysyvästi nykytasolle. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

ABC-ketjun johtaja TS:lle: Ilmastotavoitteiden hinnasta pitäisi puhua

Harri Tuomaalan mukaan polttoaineiden hintojen nousu ei ole vähentänyt ajamista merkittävästi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Polttoaineiden hinnat ovat monin paikoin Suomessa nousseet niin sanotun ”haamurajan”, eli kahden euron yli. Asiantuntijoiden mukaan polttoaineiden hallitsemattomasta hinnan noususta ei kuitenkaan ole pelkoa ja että hinnat tulevat lähtemään laskuun, kertoo Turun Sanomat.

ABC-ketjun johtaja Harri Tuomaala kertoo TS:lle, että kiristyneet biojakeluvelvoitteet nostivat vuoden alussa polttoaineiden hintaa useamman sentin verran. Hän vaatii haastattelussa keskustelua päästötavoitteiden hinnasta.

Jakeluvelvoitteet tulevat kiristymään tulevaisuudessakin vuosittain. Ne liittyvät Suomen ja EU:n ilmastotavoitteisiin, joiden mukaan uusiutuvien polttoaineiden määrää liikenteessä tulee lisätä.

– On hyvä asia, että uusiutuvien polttoaineiden käyttö lisääntyy. Haaste liittyy kuitenkin siihen, että polttonesteisiin lisättävä tuote on merkittävästi kalliimpaa kuin itse perustuote eli bensiini tai diesel, ja tämä nostaa bensiinin ja dieselin hintoja ylöspäin, Tuomaala selvittää.

Jakeluvelvoite näkyy suoraan hinnoissa. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaiseman selvityksen mukaan dieselin hinnan odotetaan tästä syystä nousevan viidestä kymmeneen senttiä litralta vuoteen 2030 mennessä.

Tuomaala pitää ilmastotavoitteita tärkeinä. Hän kuitenkin peräänkuuluttaa sitä, että tavoitteiden kustannuksista pitäisi puhua enemmän, sillä polttoaineiden hinnan nousu vaikuttaa ensisijaisesti suomalaisten ostovoimaan. Tuomaalan mielestä keskustelu siitä, mitkä kansallisten päästötavoitteiden talousvaikutukset ovat, puuttuu lähes kokonaan.

Suomalaiset käyttävät polttoaineita reilut 4,7 miljardia litraa vuodessa. Tuomaala kertoo, että hinnan nousujen myötä polttoaineiden ostomäärät eivät ole oleellisesti vähentyneet. Tästä on pääteltävissä se, että suomalaisten automatkat tehdään aidosta tarpeesta, eikä niiden vähenemistä ole näkyvissä.

Polttoaineiden yleinen kulutuksen vähentyminen ei Tuomaalan mukaan ole seurausta liikenteen sähköistymisestä, vaan autokannan uusiutumisesta.

– Isoin polttonesteiden kulutukseen vaikuttava asia eivät ole sähköautot vaan polttonesteitä käyttävien autojen energiatehokkuuden kasvu. Uudet autot kuluttavat yhä vähemmän bensaa tai dieseliä per kilometri, ja tämä näkyy kulutuksessa enemmän kuin sähköautoilu, Tuomaala kertoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)