Kansan Uutisten mukaan Helsinki huomioi tulevissa ulkomainontaa koskevissa kilpailutuksissaan ulkomainonnan ympäristönäkökohdat ja kannustaa siten mainoslaiteyrityksiä tekemään ympäristöystävällisempiä valintoja. Helsingin kaupunginvaltuusto päätti asiasta keskiviikkona Mai Kivelän (vas.) aloitteen pohjalta.
Aloitteen taustalla on Helsingin kaupungin sitoutuminen ilmastokriisin ratkaisemiseen ja hiilineutraaliustavoite vuonna 2035. Aloitteessa vaaditaan kaupungilta toimia niillä toimialoilla, joissa sillä on itsestään selvää päätäntävaltaa.
Asiaan tarttui Twitterissä entinen europarlamentaarikko, ilmastopolitiikasta tohtoriksi väitellyt Eija-Riitta Korhola (kok.).
– Voinen olettaa että vihreiden vaalimainonta kielletään ilmastohaitallisena. Heillä on hirveä historiallinen ilmastovelka ydinvoimanvastaisuuden vuoksi eikä vieläkään ole kovin selvää mitä siellä asiasta ajatellaan, hän tviittaa.
Voinen olettaa että vihreiden vaalimainonta kielletään ilmastohaitallisena. Heillä on hirveä historiallinen ilmastovelka ydinvoimanvastaisuuden vuoksi eikä vieläkään ole kovin selvää mitä siellä asiasta ajatellaan. https://t.co/HHXcOvPele
— Eija-Riitta Korhola (@ER_Korhola) June 17, 2021
Tämä idea on varsin tulkinnanvarainen ja käytännössä mahdoton toteuttaa ja johtaa helposti mielivaltaiseen kohteluun. Kuka päättää mikä on ilmastohaitallista? Tieteessäkään ei ole konsensusta.
Aloite on vaarallisempi julkisen vallan väärinkäytön väline kuin aluksi voisi olettaa.
— Binga Tupamäki (@bingatupamaki) June 17, 2021