Laajassa sähköautovertailussa 18 autoa 21:stä ylitti valmistajan ilmoittaman WLTP-hyväksytyn toimintamatkan. Rajan alittivat 3–12 kilometrillä Polestar 2, Citroën e-C4 ja Xpeng.
Norjan autoliitto NAF:n testissä täysin ladattuja sähköautoja ajettiin, kunnes ne hyytyivät tien sivuun. Testi suoritettiin ilman sisätilan tai patterin esilämmittämistä.
– Kaikki autot ajoivat samaa reittiä samana päivänä. Ajotyyli oli samanlainen ja ilmastoinnin asetukset samankaltaiset. Reitti koostui kaupunkiosuudesta, maantiestä ja moottoritiestä, jolloin nopeus nousi 110 kilometriin tunnissa, NAF:n tiedotteessa kerrotaan.
Vertailussa olleiden autojen toimintasäde oli 220–650 kilometriä. Kaikkien oli ajettava ainakin yhden vuoristosolan läpi. Testissä tarkkailtiin toimintasäteen ohella akunkulutusta ja latausaikaa.
Mukana olivat Hyundai Kona, Ford Mustang Mach-E, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 Pro S ja ID.4, Skoda Enyaq, Polestar 2, Audi E-Tron GT, Hyundai Ioniq 5, Xpeng G3, BMW iX3, Mercedes-Benz EQA, Volvo XC40 Recharge, Citroen e-C4, Opel Mokka-E, Fiat 500, Honda e ja Mazda MX-30.
Esimerkiksi BMW iX3 kulki 556,2 kilometriä eli 20 prosenttia WLTP-arvoa pidemmälle ennen hyytymistään.
The Drive -sivuston mukaan voittajaksi selviytyi Tesla Model 3 Long Range, joka pääsi 654,9 kilometrin päähän. Seuraavana oli Ford Mustang Mach-E, joka simahti 617,9 kilometrin ajon jälkeen.
Kaikki autot pystyivät ajamaan vielä jonkin aikaa sen jälkeen, kun autoi antoi varoituksen akun loppumisesta. Esimerkiksi Tesla Model 3 kesti lähes 55 kilometriä jäljellä olevan ajomatkan näyttäessä nollaa.