Suomalaiset ostivat Black Fridayna Gigantista tavaraa tänä vuonna 32,1 miljoonalla eurolla, yrityksen tiedotteessa kerrotaan.
Kaupaksi kävi etenkin televisiot, pesukoneet, puhelimet ja tietokoneet sekä viihde-elektroniikka, kuten kuulokkeet ja pelikonsolit.
– Hankintoja tehdään selvästi pitkäaikaiseen käyttöön. Myös joululahjaostoksia tehdään Black Fridayna. Tuotteista tämän vuoden hittejä olivat Samsung QLED ja LG OLED -televisiot, Xbox-konsolit, Macbook-tietokoneet ja Apple-puhelimet. Uutena nousivat robotti-imurit. Myös keittiöiden suunnitteluajanvarauksia tehtiin tänä vuonna ennätysmäärä, Gigantin markkinointijohtaja Sami Särkelä sanoo.
Yhdysvalloista Suomeen rantautunut Black Friday on verkkokaupassa yksi vuoden vilkkaimmista ajankohdista. Samalla se näyttäytyy verkkokauppojen ruuhkina ja pitkinä jonotusaikoina.
Vaikka Black Fridayn suursuosio oli Gigantin tiedossa, sivustolle saapui vierailijoita ennakoitua enemmän.
– Valitettavasti tehdyistä testeistä huolimatta nettiostosten jonotusajat pitkittyivät ja sivusto toimi hitaasti. Sivuston kapasiteettiongelmia alettiin ratkomaan välittömästi ja tilanne saatiin suurilta osin normalisoitua yön aikana, Särkelä kertoo.