– Hallitus on ensi vuonna kasvattamassa valtion menoja miljardilla. Miljardiin sisältyy hyviä asioita, kuten esimerkiksi pieniä panostuksia koulutukseen ja ilmastotoimiin. Panostusten rahoitus on kuitenkin mysteeri. Menoja lisätään ilman mitään varmuutta lisätuloista, minkä seurauksena valtion velkaantuminen kääntyy jälleen kasvuun, Kai Mykkänen sanoo.
Hänen mukaansa budjettiesitys rikkoo hallituksen omaa ääneen lausuttua tavoitetta. Pääministeri Antti Rinne (sd.) totesi 11. kesäkuuta eduskunnassa:
”Tämän hallituksen lähtökohta on se, että pysyviä menoja ei lisätä ilman, että on tietoja pysyvistä tuloista, eikä rakenneta tuulentupaa sillä tavalla, että työllisyysastepäätökset perustuvat joihinkin epämääräisiin oletuksiin, vaan niiden pitää olla valtiovarainministeriön laskelmien pohjalta varmistettuja lukuja, jotta niitä voidaan ottaa huomioon.”
Kai Mykkänen huomauttaa, että valtiovarainministeri Mika Lintilän (kesk.) talousarvioesitys kiihdyttää noin puolella miljardilla valtion velkaantumista ensi vuonna. Hallituksen tavoitteena on nostaa työllisyys 75 prosenttiin ja saada julkinen talous tasapainoon vaalikauden loppuun mennessä.
– Vaikuttavat työllisyystoimet loistavat edelleen poissaolollaan. Pienet panostukset TE-palveluihin ja palkkatukeen eivät riitä työllisyystavoitteen saavuttamiseen tai julkisen talouden tasapainottamiseen. Hallitus on itse ilmoittanut, että jos työllisyystoimia ei saada kasaan, joudutaan menoja karsimaan vuoden päästä budjetin laadinnan yhteydessä. Hallitus löytää leikkaukset edestään, ellei työllisyysuudistuksiin löydy pian rohkeutta, Mykkänen arvioi.
Hän ihmettelee myös hallituksen verolinjaa, joka kurittaa tavallisia ahkeria keskituloisia suomalaisia. Palkansaajamaksujen nousua ensi vuonna ei olla kompensoimassa veronkevennyksillä, ja kotitalousvähennystä leikataan tuntuvasti.
Hallitus on myös korottamassa polttoaineveroa 250 miljoonalla, joka Veronmaksajien Keskusliiton arvion mukaan nostaisi polttoaineen hintaa lähes seitsemällä sentillä litralta.
– Toistan esitykseni hallitukselle: korvatkaa polttoaineen veronkorotukset polttoturpeen veroedun poistolla. Turveveron normalisointi olisi lyhyellä aikavälillä parempi tulolähde ja pidemmällä aikavälillä nopeuttaisi turpeen korvaamista päästöttömillä ratkaisuilla. Tällöin sekä ilmasto että arjessaan autoa tarvitsevat suomalaiset voittaisivat. Kehotan hallitusta vielä arvioimaan kantaansa ja kysymään mielipidettä asiassa suoraan kansalaisilta, Mykkänen toteaa.





