Verkkouutiset

IS: Auton ajaminen loppuun ei välttämättä kannata

Auton ajaminen loppuun ei välttämättä ole ekologista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vanhan ja paljon kuluttavan auton loppuun ajaminen saattaa kannattaa taloudellisesti mutta ei muuten, kertoo Ilta-Sanomat.

Puhtaasti taloudelliselta kannalta auton loppuun ajaminen on usein hyvä ratkaisu niin kauan, kunnes auton korjauksiin ja ylläpitoon alkaa kulua liikaa varoja. Tässä vaiheessa auton jälleenmyyntiarvo on myös jo niin alhainen, ettei sillä ole juurikaan hyvitysarvoa.

Auton ajamista loppuun perustellaan usein myös ekologisilla seikoilla, mutta totuus saattaa olla päinvastainen.

Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000−7 000 kiloa hiilidioksidiekvivalentteina, mutta autovalmistajan panostuksista riippuen määrä voi tänä päivänä olla huomattavasti vähemmänkin. Nykyisin on olemassa myös joitakin kokonaan CO2-neutraaleja autotehtaita.

Näin ollen valmistuksen osuus auton koko elinkaaren päästöistä riippuu merkittävästi siitä, paljonko autolla elinkaaren aikana ajetaan ja mikä on auton käyttövoima. Mitä suurempi on autolla ajettujen kilometrien määrä, sitä suuremmaksi käyttövaiheen merkitys kasvaa.

Suomessa autoilla ajetaan elinkaaren aikana selvästi enemmän kuin Euroopassa keskimäärin. Bensiiniautoilla ajetaan Suomessa koko elinkaaren aikana tyypillisesti 250 000–300 000 kilometriä ja dieselautoilla noin kolmanneksen enemmän.

Tämän vuoksi käyttövaiheen osuus polttomoottoriautoilla koko elinkaaren aikaista vaikutuksista on keskimäärin 70−80 prosenttia ajokilometreistä riippuen. Niinpä auton kulutuksella onkin ratkaiseva merkitys auton hiilijalanjäljen kannalta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)