Verkkouutiset

Robotti ei saa soittaa myyntipuheluita ilman lupaa

Kyse on kuluttaja-asiamiehen mukaan aggressiivisesta menettelystä, joka on laissa kielletty.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo, että kuluttajaviranomaiset ja tietosuojavaltuutetun toimisto ovat saaneet kevään aikana runsaasti yhteydenottoja kuluttajilta robotin soittamista myyntipuheluista. Puheluissa on tarjottu aikakauslehden tilausta ja remonttipalveluja.

Ilmoitusten mukaan robottipuheluita soitetaan myös ilman kuluttajien lupaa, mikä on lainvastaista.

Soittorobottien puhelut ovat viraston mukaan hämmentäneet kuluttajia, ja moni kertoo kokeneensa ne epämiellyttävinä ja häiritsevinä. Osa kuluttajista on myös pelännyt tulleensa sidotuksi maksulliseen lehtitilaukseen, vaikka on siitä nimenomaan kieltäytynyt. Lisäksi kuluttajat ovat ihmetelleet sitä, ovatko robottipuhelut sallittuja, ja miten niiltä voisi välttyä.

Automaattisten soittojärjestelmien avulla toteutetut puhelut ovat viraston mukaan sähköistä suoramarkkinointia. Perinteisestä puhelinmyynnistä poiketen robottipuhelut edellyttävät vastaanottajan suostumusta. Jos kuluttaja ei ole antanut suostumusta robottipuheluille, soittava yritys rikkoo sähköisen viestinnän palveluista annetun lain suoramarkkinointia koskevia säännöksiä.

Säännösten noudattamista valvoo tietosuojavaltuutetun toimisto.

– Robottia voi käyttää apuna markkinointityön aloittamisessa ilman kuluttajan suostumusta. Robotti voi esimerkiksi ennen puhelun aloittamista automaattisesti valita, mihin numeroon soitetaan. Sen sijaan robotti ei voi toteuttaa varsinaista myyntiä tai markkinointia ellei siihen ole kuluttajan suostumusta, joka on annettu juuri tätä tarkoitusta varten. Suostumuksen pyytämistä ei saa esimerkiksi upottaa käyttö- ja sopimusehtoihin niin, ettei kuluttajalla ole todellista mahdollisuutta vaikuttaa suostumuksen antamiseen, toteaa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio tiedotteessa.

Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen pitää erittäin huolestuttavana robottipuheluiden soittamista kysymättä kuluttajien suostumusta.

– Kun markkinoidaan tällä tavalla ja ilman lupaa, on kyse aggressiivisesta menettelystä, joka on kuluttajansuojalaissa kielletty, hän huomauttaa.

Väänänen painottaa myös, että soittorobotit ovat monella tapaa hyvin haasteellinen markkinointimenetelmä.

– Myyntitilanteessa pitäisi antaa selkeästi ja ymmärrettävästi iso määrä tietoa tuotteesta, sopimuksesta ja kuluttajan oikeuksista etämyynnissä. Robotin olisi myös osattava vastata kuluttajien kysymyksiin ja lukea ostajan kykyä ymmärtää mitä on ostamassa. Kuluttajat kertovat myös närkästyneensä siitä, että ovat huomanneet vasta puhelun edetessä, etteivät juttele oikealle ihmiselle, hän kertoo.

Jos robotti soittaa ilman kuluttajan suostumusta, yritykselle voi ilmoittaa, ettei ole antanut puheluille lupaa, ja vaatia yritystä lopettamaan markkinoinnin. Pyynnön voi Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan esittää esimerkiksi robottipuhelun aikana.

Jos kuluttaja on antanut suostumuksensa robottipuheluille, mutta ei halua vastaanottaa niitä enää, hän voi milloin tahansa pyytää soittavaa yritystä lopettamaan markkinoinnin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)