Tutkijoiden Matti Keloharju ja Petri Hukkanen tutkimuksesta on uutisoitu Forbesissa. Suomessa siitä kertoi ensimmäisenä Tekniikka&Talous.
Auton tai asunnon hinnasta neuvoteltaessa ei Keloharjun ja Hukkasen tulosten mukaan kannata tarjota pyöreää summaa kuten 200 000 tai 30 000 euroa. Ihmiset luottavat ”tarkempiin” lukuihin.
– Jos toinen antaa pyöreän numeron, se antaa signaalin, ettei osapuoli todella tiedä mitä se tekee, Matti Keloharju sanoo Forbesissa.
Ilmiö pätee tutkimuksen mukaan yrityskaupoissa. Osakkeen arvoksi ei tule määrittää tasalukua, vaikka se olisi helppoa.
Tutkimus kävi läpi 2 000 amerikkalaisen pörssiyrityksen listautumisannit 1985-2012. Niiden tarjouksista 47 prosenttia oli ”pyöreitä” lukuja, mutta mitä tarkempi tarjous oli, sitä paremmin osakkeet olivat käyneet kaupaksi.