Suomessa ruoan hintojen nousu vuodesta 2010 maaliskuuhun 2014 oli 18,7 prosenttia, kun EU-maiden keskiarvo oli 9,7 prosenttia.
Eniten ovat kallistuneet sokerit, hillot, hunajat suklaa ja makeiset (28,1 %). Myös kalan, öljyjen ja rasvojen sekä alkoholittomien juomien hinta on kohonnut yli 20 prosenttia.
Kuluttajahintojen rajun nousun syy löytyy tuottajista, teollisuudesta, kaupasta ja verottajasta. Raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat ovat Euroopassa kaikille samat, joten niistä eivät erot eri maiden välillä synny.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus (MTT) on pyrkinyt selvittämään hinnanmuodostusta elintarvikeketjussa.
– Tutkimukset osoittavat yksiselitteisesti, että kaupan osuus kuluttajan maksamasta ruokalaskusta on kasvanut. Nykyisin kaupan siivu elintarvikeketjusta on noin 30 prosentin luokkaa, professori Jyrki Niemi sanoo.
Suomessa kauppa on myös sangen keskittynyttä. Kaksi suurinta ketjua hallitsee 80 prosenttia markkinoista.
– Suomessa ei päästä varmaan koskaan samaan kilpailun tasoon kuin Keski-Euroopassa. Olemmehan syrjäinen ja harvaan asuttu maa. Myös kynnys uusien kauppaketjujen tulolle on täällä korkea, professori sanoo.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luodon mukaan ruuan hintakehitykseen on useita syitä. Taustalla ovat kansalliset päätökset veroista ja palkoista.
– Valtio on nostanut kahdesti ruuan arvonlisäveroa ja kaupan rasitteeksi on tullut erilaisia valmisteveroja. Lisäksi Suomessa yksityisen sektorin palkat ovat nousseet lähes kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin EU-maissa keskimäärin, Luoto luettelee Keskisuomalaiselle.





