Ministerin mukaan Raskaan liikenteen massojen nostamisen myötä edellytykset pärjätä ovat parantuneet, mutta jotkut yksityiskohdat kaipaavat vielä tarkastelua.
– Olen käynnistänyt valmistelun, jonka tavoitteena on muuttaa kolmiakselisen kuorma-auton kokonaismassa pysyvästi 26 tonnista 28 tonniin. Tällä muutoksella on suuri merkitys kuljetusyrityksille, ja tärkeänä pidän sen vaikutuksia myös liikenneturvallisuuteen, totesi Paula Risikko SKAL suoritusalat ry:n vuosikokouksessa Tampereella lauantaina.
Myös raskaan liikenteen talviajan rengasvaatimusten muutoksen valmistelu etenee liikenne- ja viestintäministeriössä. Asetusmuutoksen tarkoituksena on kiristää raskaan liikenteen renkaiden urasyvyysvaatimuksia nykyisestä.
– Molemmat muutokset ovat tärkeitä kilpailukyvyn ja liikenneturvallisuuden kannalta. Pidän tärkeänä, että suomalaisilla kuljetusyrityksillä on hyvät edellytykset toimia ja pärjätä kilpailussa. Turvallisuus on kuitenkin kaiken a ja o, sanoi Risikko.
Risikko totesi maanteiden tavaraliikenteen toimivuuden olevan hyvinvointimme perusedellytys.
– Aika muuttaa tehtäviä myös tavarankuljetusten alalla. Digitalisaatio ja automatisoitumisen kasvu ovat uudempia haasteita, hän sanoi.