Verkkouutiset

Jaana Pelkonen ehdottaa: Alkoholivero lähemmäs Viron tasoa

Kokoomuksen kansanedustaja Jaana Pelkonen ihmettelee alkoholilain uudistuksen epäselvyyksiä ja alkoholipolitiikan suuntaa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Olen sitä mieltä, että voisi olla hyvä idea laskea alkoholin valmisteveroa lähemmäksi Viron tasoa, Jaana Pelkonen totesi Verkkouutisille tiistaina Suomen Baarimestarien ja Kannattajien Kerhon FBSK:n ”Suomi – Säädösten Luvattu Maa”- paneelikeskustelun jälkeen.

Veron tarkan tason määrittely vaatisi kuitenkin Pelkosen mukaan laajaa valmistelua ja asiantuntijoiden kuulemista.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Pelkosen mielestä Virosta Suomeen tuodun alkoholin määrät alkavat olla sellaisia, että on kysyttävä, onko maassa enää edes alkoholimonopolia.

– Katsoin eilen vuoden 2013 tuontilukuja. Ne ovat tosin arvioita kyselytutkimuksien perusteella, mutta niiden mukaan Virosta tuotiin 75 miljoonaa litraa, kun Alkon myynti taas oli 99,2 miljoonaa litraa.

Pelkonen pitää lisäksi tärkeänä, että alkoholin kulutusta ohjattaisiin takaisin ravintoloihin.

– Arvonlisävero on tärkeä asia. Nythän on heitelty paljon ajatuksia siitä, että siirryttäisiinkö Suomessa yhteen arvonlisäverokantaan. Jos siihen mentäisiin, olisi se kuolinisku matkailu- ja ravintola-alalle.

Pelkonen on itse ehdottanut, että ravintoloissa myytävän alkoholin arvonlisäveroa alennettaisiin.

– Se olisi kätevä keino siihen, että saataisiin vietyä kulutus takaisin ravintoloihin, Pelkonen toteaa.

”Virheitähän sattuu”

Pelkosen mielestä alkoholin mainontaan liittyvät kohutut lakiuudistukset voitaisiin vielä avata ja käsitellä uudestaan.

– Olen yrittänyt saada tietoa sosiaaliseen mediaan liittyvistä asioista, mutta en ole saanut. Kukaan ei tunnu tietävän tarkempia vastauksia.

Alkoholin mainostamista koskevien lainkohtien uudistuksen viittaukset sosiaaliseen mediaan ovat herättäneet laajasti kummeksuntaa.

Uusien lainkohtien perusteella esimerkiksi yksityishenkilöiden alkoholituotteesta tekemät Facebook-jaot tai tykkäykset voivat olla laissa kiellettyä mainostamista, josta alkoholin valmistaja tai muu mainostaja on vastuussa. Lain noudattaminen ja sen valvonta käytännössä vaikuttavat kuitenkin vaikeilta.

Lisäksi laki rajoittaa myös blogikirjoittelua. Valviran lakimies Sari Tujunen totesi tiistaina Ilta-Sanomille rajan menevän siinä, onko blogin pitäminen kaupallista toimintaa ja saako bloggaaja korvausta kirjoittelustaan.

– Olisin olettanut, että sosiaali- ja terveysvaliokunnassa olisi kuultu sen verran laajasti kaikkia asiantuntijoita, ettei näin olisi käynyt. Virheitähän aina sattuu, Pelkonen sanoi.

Pelkonen toivoo, että laki avattaisiin. Hänen mukaansa siihen on vielä aikaa.

– Kuten paneelissa jo puhuttiin, tässähän on vielä kolme kuukautta aikaa ennen lain voimaantuloa. Yksi päiväkin on paljon aikaa, jos halutaan toimia asiassa jollain tavalla.

Pelkonen muistuttaa, että lakimuutoksesta päätettäessä pöydällä oli myös paljon toteutunutta tiukempiakin ehdotuksia.

– Myös tämä perussuomalaisten ehdotus, jossa haluttiin kieltää kokonaan mainonta televisiossa ja jopa elokuvissakin. Näitäkään ei sitten kuitenkaan ole tuotu esiin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)