– Tämänpäiväisten tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeri Merja Kyllönen oli junailemassa yhdessä ministeri Heidi Hautalan (vihr.) kanssa, että uusi murtaja tulee liikenneviraston alaisuuteen. Päätöksellä haluttiin varmistaa, että uusi murtaja ei missään tapauksessa lähde arktisille vesille, Alatalo sanoo.
Hän haluaa selvyyttä erityisesti siihen, millä perustein Kyllönen on asiassa toiminut.
– Mitkä ovat olleet Kyllösen motiivit ja perusteet toimilleen? Onko hänkin ollut Greenpeacen etäohjauksessa, Alatalo kysyy.
Hän sanoo olevansa hämmästynyt, että kaksi ministeriä voi toimia suoraan kotimaista tuottavaa yritystoimintaa vastaan.
– Ne varat, mitä valtio olisi saanut markkinoilta, se joutuu nyt ottamaan budjettivaroista lainarahalla. Arctia Shippingin olisi pitänyt antaa tehdä tulosta. Shellin kanssa tehty sopimus toi monitoimimurtajille Fennicalle ja Nordicalle töitä kolmeksi kesäksi ja kymmenien miljoonien eurojen tulot. Alusten oli tarkoitus toimia Shellin öljyn- ja kaasuntuotannon tukitehtävissä Alaskan pohjoisrannikolla. Ministerien Kyllönen ja Hautala toiminta on ollut vahingollista Arctia Shippingin mahdollisten tulevaisuuden bisnessopimusten kannalta, Alatalo sanoo.
Hän toteaa, että Hautala on jo kantanut poliittisen vastuun toiminnastaan, mutta liikenneministerin osalta on avoimia kysymyksiä.
– Kun Suomessa haetaan uutta kasvua, halutaan parantaa työllisyyttä ja katkaista velkaantuminen, on uskomatonta, että jotkut ministerit kehtaavat lyödä kapuloita rattaisiin, Alatalo arvostelee.