Verkkouutiset

”Moottoripyörien käyttövero kouluesimerkki verotuloja vähentävästä veronkorotuksesta”

Moottoriajoneuvojen hankinnan ja omistamisen verotus on tullut tiensä päähän Suomessa, toteaa Teknisen Kaupan Liitto tiedotteessaan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

EU:n ilmastopäämäärien mukaisesti Suomen tavoite on vähentää liikenteen päästöjä 39 prosentilla vuoteen 2005 nähden. Teknisen Kaupan mukaan tavoitetta ei saavuteta hankintaan ja/tai omistamiseen kohdentuvilla yksittäisillä veroratkaisuilla, vaan vähäpäästöisen tekniikan yleistyminen vaatii rakenteellisia muutoksia ajoneuvoverotukseen.

Suomessa moottoripyörien keskimääräinen ikä on moottoripyörävakuutustilastojen mukaan noin 18 vuotta. Moottoripyöräkannan uusiutumisen nopeuttaminen edellyttää verotustavoitteiden uudelleen tarkastelua.

– Ympäristöohjauksen painopiste tulisi yhä selvemmin siirtää käytön verotukseen. Verorakenteen muutokset tulisi toteuttaa mahdollisimman pian, jotta ympäristöystävällisempien, teknisesti kehittyneempien ja turvallisempien moottoripyörien osuus ajoneuvokannasta saataisiin kasvuun, Tekninen Kauppa toteaa.

Liitto huomauttaa, että moottoripyörien verotusta on kevennetty johdonmukaisesti Norjassa ja Tanskassa. Ruotsissa moottoripyörien hinnassa ei ole ajoneuvoveroa. Uusien moottoripyörien rekisteröinnit ovat lisääntyneet edellisen kahden vuoden aikana Norjassa ja Tanskassa noin 50 prosenttia ja Ruotsissa noin 24 prosenttia. Suomessa uusien moottoripyörien myynti laski samalla aikavälillä lähes 20 prosenttia.

– Samaan aikaan kun moottoripyörille suunnitellaan veronkorotuksia, veron alentamisesta on saatu positiivisia tuloksia uusien autojen kaupassa, jossa autoveron tuotto on veron alenemisesta huolimatta kasvanut lisääntyneen myynnin myötä.

Teknisen Kaupan Liitto viittaa kansanedustaja Timo Heinosen (kok.) blogiin, jonka mukaan suunniteltu moottoripyörien ”käyttövero onkin kouluesimerkki siitä, miten veronkorotus tai uusi vero ei yksinkertaisesti nosta verotuloja, vaan vähentää niitä”.

Suunnitellulla moottoripyörien ja veneiden käyttöverolla tavoitellaan 50 miljoonan euron lisäystä valtion verokertymään.

– Asiasta tehdyt laskelmat kuitenkin osoittavat, että veron seurauksena valtio menettäisi 23 miljoonaa euroa, kun vero vaikuttaisi negatiivisesti moottoripyörien myyntimääriin, käyttöön ja palveluiden käyttöön, Teknisen Kaupan Liitto toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)