Verkkouutiset

Jäitä hattuun etelänlomalla – saatat joutua katumaan harkitsematonta lomatuotesopimusta

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varoittaa tekemästä lomahuumassa harkitsemattomia lomatuotesopimuksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tämänkin syksyn ja talven aikana kymmenet suomalaisturistit solmivat esimerkiksi Kanarian saarilla lomatuotetta – eli erilaisia lomaklubijäsenyyksiä tai alennus-vouchereita – koskevan sopimuksen, jota katuvat jälkeenpäin. Vastaavaa tapahtuu myös Thaimaassa.

Myyjä, joka lupaa edullisia hotelliöitä ja lahjakorttia risteilylle, saa kuluttajan unohtamaan, että etukäteen maksaminen on riski ja sopimuskumppanin taustat pitää aina tarkistaa huolellisesti.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Lomahuumassa jää usein myös tärkein eli sopimusehtojen lukeminen tekemättä.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste saa toistuvasti yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat allekirjoittaneet ulkomaanlomallaan sopimuksen niin kutsutusta pitkäkestoisesta lomatuotteesta. Englanniksi puhutaan myös timeshare-tuotteista.

Esimerkiksi Kanarian saarten rantabulevardilla tarjotun arpajaislipun voitonlunastus paljastuukin lomatuotteen uuvuttavaksi esittelytilaisuudeksi. Tällaisia lomatuotteita ovat esimerkiksi yli vuoden kestävät jäsenyydet lomaklubeissa lahjakortteineen, jotka oikeuttavat vaikkapa risteilyihin tai tietokone-ohjelmat, joiden avulla voi tehdä hotellivarauksia.

Kuluttajaviraston mukaan ongelmat liittyvät useimmiten siihen, kun kuluttaja haluaisikin peruuttaa kaupan – tällöin myyjä ilmoittaa, ettei peruutusoikeutta ole.

– Lähtökohtana kuitenkin on, että yli vuoden voimassaoleva lomatuotesopimus, jolla kuluttaja saa majoitukseen liittyviä alennuksia tai muita etuuksia, on peruutettavissa 14 kalenteripäivän kuluessa sopimuksen tekemisestä, KKV muistuttaa.

Toinen melko yleinen lomatuotteisiin liittyvä ongelma kuluttajayhteydenottojen perusteella on se, että kun kuluttaja haluaisi varata matkan tai pelkän yöpymisen, ei vapaita paikkoja olekaan tai myyjä ei enää vastaa yhteydenottoihin.

Kuluttajaviranomaisen ohjeita

Lomatuotteen esittelytilaisuudet on viisainta jättää väliin, ellet ole etukäteen selvittänyt myyjän ja myytävän tuotteen yksityiskohtia. Lähes aina sopimukset ovat niin monimutkaisia ja vaikeaselkoisia, ettei kuluttaja lopulta tiedä, mihin on sitoutunut.

Jos kuitenkin harkitset sopimuksen tekemistä, kannattaa muistaa ainakin seuraavat asiat:

1) Älä luota suullisiin lupauksiin. Vaadi kaikki sovittu kirjallisena. Mahdollisessa ristiriitatilanteessa sinun voi olla vaikea todistaa myyjän suullisesti antamat lupaukset.

2) Lue sopimusehdot huolellisesti. Älä milloinkaan laita nimeäsi sopimukseen, jota et ole ehtinyt lukea tai jonka sisältöä et ymmärrä. Pyydä paperit tarvittaessa mukaasi hotellille, jotta ehdit tutustua niihin rauhassa.

3) Ei ennakkomaksuja! Älä suostu maksamaan mitään esittelytilaisuudessa tai ennen kuin peruutusaika (14 päivää) on päättynyt, sillä ennakkomaksujen pyytäminen on lainvastaista.

4) Onko peruutusoikeutta? Varmista myyjältä, että sinulla on peruutusoikeus, ja pyydä peruutusoikeutta koskeva sopimusehto kirjallisesti.

5) Huomioi yrityksen kotimaa. Olemme saaneet Thaimaan osalta aiemmin tänä vuonna yhteydenottoja lomaosakekauppiaista, joiden sopimuksissa ei ole peruutusoikeutta. Koska tällöin myyjäyritys ei useimmiten ole EU-maassa rekisteröityneenä, on kuluttaja ongelmatilanteessa pitkälti omillaan, eikä esimerkiksi Euroopan kuluttajakeskus voi auttaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)