Tarkoituksena on edistää väestön turvallisuutta turvaamalla hätäkeskustoiminta ja auttamisen ketjun viranomaisten resurssien optimaalinen käyttö.
Hätänumeroon soittaminen on mahdollista, vaikka puhelimessa ei olisi SIM-korttia. Puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä. Jatkossa Hätäkeskuslaitos voi siirtää hätäilmoituksen erilliseen jonoon odottamaan vastausta, jos se tulee laitteesta, jota ei voida tunnistaa ja paikantaa. Tällä tarkoitetaan yleensä tilanteita, joissa puhelut tulevat SIM-kortittomista puhelimista.
Erillisessä jonossa kuultaisiin tiedote, jonka jälkeen puhelu siirtyisi normaaliin hätäilmoitusjonoon. Viive olisi arvion mukaan 17-34 sekuntia.
Sisäministeriön arvion mukaan viiveen myötä hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden soittajat todennäköisesti luovuttaisivat ennen kuin puheluun vastataan, jolloin hätäkeskusten operatiivinen resurssi olisi käytettävissä oikeiden hätäilmoitusten hoitamiseen.
Arvioiden mukaan SIM-kortittomista puheluista noin 95 prosenttia on virheellisiä, tahattomia, asiattomia tai ilkivaltaisia soittoja.
Hätätekstiviestipalveluun rekisteröidyttävä
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän myötä Hätäkeskuslaitos on ottamassa käyttöön 112-hätätekstiviestipalvelun. Palvelu otettaneen käyttöön vuonna 2016.
Palvelu on tarkoitettu kuulovammaisille ja muille erityisryhmille, joille hätäpuhelun soittaminen on vaikeaa tai mahdotonta.
Esityksen mukaan hätätekstiviestipalveluun tulisi rekisteröityä ennakkoon, jotta voidaan varmistaa palvelutaso ja avun saanti.
Hätätekstiviestin käsittely vie arviolta 10-15 minuuttia, kun hätäpuhelussa aikaa kuluu keskimäärin 1-2,5 minuuttia.
Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan ensi vuonna.