Nuoret muistivat paremmin viimeisen kuulemansa luennon sisällön otettuaan 50 minuutin päiväunet, selviää The Guardianin uutisoimasta tuoreesta tutkimuksesta.
Tutkimusta varten valittiin satunnaisesti 50 nuorta, jotka saivat ottaa päivätorkut koulun hiljaisessa huoneessa.
Tutkijoiden mukaan päiväsaikaan otetut päiväunet koostuvat hidas aalto -unesta, joka parantaa faktapohjaista oppimista.
Aikuisille tehdyt tutkimukset osoittavat, että jopa vain kuuden minuutin pituiset päiväunet saattavat parantaa muistia ja tehostaa ongelmanratkaisukykyä.
Päiväunien ottaminen siis kannattaa. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että väärään aikaan nukkuminen saattaa johtaa heikkoon ja sekavaan oloon heräämisen jälkeen ja häiritä yöunia. Väärä aika on esimerkiksi liian myöhään iltapäivällä.
10–30 minuutin päiväunet sen sijaan voivat parantaa oppimista, luovuutta ja valppautta. Pidemmät päiväunet saattavat aiheuttaa sekavuuden tunnetta ja heikentää päättelykykyä.