Hallituksen lakiluonnoksen mukaan taksiliikennettä saa harjoittaa jatkossa henkilöauton lisäksi myös paketti- ja kuorma-autolla, kolmipyörällä ja kevyellä tai raskaalla nelipyörällä eli vaikkapa mopoautolla tai mönkijällä.
– Mitään erityisiä ehtoja ei ole olemassa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Maija Ahokas Aamulehdelle.
Taksissa ei ole pakko olla taksamittaria. Myöskään katolle sijoitettu taksivalo ei ole välttämättä pakollinen.
– Taksilla on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle hinta etukäteen, mutta se voidaan ilmaista monella tavalla riippuen siitä, miten tilaus tapahtuu. Valoa saavat käyttää vain ne, joilla on ammattimainen taksilupa.
Taksinkuljettajalta ei myöskään vaadita jatkossa koulutusta, eikä heidän pätevyyttään mitata kokein. Kuljettajien perehdytys jää yritykselle.
Jatkossa taksinkuljettajaksi pääsee käytännössä aina, jos B-ajokortti, lääkärintodistus ja rikosrekisteriote ovat kunnossa.
Taksinkuljettajan ajoluvan lisäksi taksitoimintaan tarvitaan toimijakohtainen taksiliikennelupa, jonka ehtoina ovat oikeustoimikelpoisuus, täysi-ikäisyys, hyvämaineisuus ja pysyvä toimipaikka Suomessa.
– Jos kriteerit täyttyvät, niin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi myöntää luvan, Ahokas toteaa.