Veronmaksajat korostaa hallituksen sote-luonnoksesta antamassaan lausunnossa, että uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on oltava julkisen talouden kestävyysvajeen pienentäminen kustannusten kasvua hillitsemällä. Sote-palvelujen osuus ikärakenteen muutoksen aiheuttamassa kestävyysvajeessa on hallitseva.
– Jos kustannusten kasvun merkittävä hillitseminen ei ole mahdollista, uudistusta ei pidä toteuttaa esitetyltä pohjalta, toteaa liiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen.
Sote-palveluiden tuottavuuden jatkuva parantaminen on tarpeen, jotta palveluiden riittävä saatavuus ja laatu voidaan turvata myös tarvittavien tiukkojen rahoitusraamien puitteissa. Maakunnille on Lehtisen mukaan tällöin annettava riittävästi mahdollisuuksia palvelujen joustavaan ja tehokkaaseen järjestämiseen myös yksityisiä palvelutuottajia hyödyntäen.
Esitetyssä uudistuksessa maakuntien mahdollisuuksia käyttää yksityisiä palvelutuottajia rajataan tarpeettoman voimakkaasti. Toiminnan kehittäminen ja tuottavuuden parantaminen edellyttää aitoja vaihtoehtoja ja myös kilpailun mahdollistamista palvelutuotannossa.
– Esitystä on syytä muuttaa maakuntien järjestämismahdollisuuksia olennaisesti lisäävällä tavalla, Lehtinen sanoo.
Esitysluonnoksessa kuntien rahoituksen enimmäismuutos rajattaisiin toistaiseksi pysyvästi +/- 100 euroon asukasta kohden. Esitetty ratkaisu leipoisi siten perusteettomasti joistakin kunnista ”voittajia” ja toisista ”häviäjiä” nykytilaan nähden. Tämä esitys on kestämätön kuntien kannalta.
– Kunnille ei pidä aiheuttaa sote-uudistuksella keinotekoista painetta kunnallisverojen kiristämiseen. Kuntien enimmäismuutos tulee siksi rajata +/- 0 euroon asukasta kohden.
Lehtinen vaatii, että uudistuksen lähtökohtana on oltava, ettei yksittäisten kansalaisten verotus muutosten vaikutuksesta ainakaan kiristy.
Valtion rahoitukseen perustuva sote-uudistus voi Lehtisen mukaan onnistua sote-palvelujen kustannusten riittävässä hillinnässä, jos kustannusten valvonta on tehokasta ja maakunnat sitoutuvat asetettavaan kustannusraamiin. Tämä on myös avain nk. pehmeän budjettirajoitteen aiheuttamien ongelmien torjumisessa valtion rahoittamassa sote-uudistuksessa.
– Pohjoismaista Tanskassa valtion rahoitukseen perustuva sote on pystytty yhdistämään maakunnalliseen järjestämisvastuuseen tavalla, jossa menojen kasvua hillitään tehokkaasti. Tähän pitää päästä myös Suomessa, jos uudistusta viedään eteenpäin esitetyltä pohjalta, Lehtinen toteaa.