Helsingin entiselle satama-alueelle Hernesaareen on suunniteltu asuntoja ja työpaikkoja jopa 10 600 ihmiselle. Rakennettavan alueen liikennejärjestelyt nojaavat pääasiassa raitioliikenteeseen, pyöräilyyn ja kävelyyn.
Arvostelijoiden mukaan uusi kaupunginosa voi muodostua tulevaisuudessa hankalaksi ruuhkasumpuksi eli ”Helsingin umpisuoleksi”.
Pääreitti Hernesaareen kulkee kapean Telakkakadun kautta, joka on jo tällä hetkellä ruuhkainen. Länteen päin yrittävä autoilija jumiutuu puolestaan Jätkäsaaren liikennesumppuun. Aluetta ympäröivät muissa ilmansuunnissa Eiran, Ullanlinnan ja Punavuoren kapeat kadut.
Helsingin Sanomien haastatteleman eläkkeellä olevan arkkitehti Kaija Santaholman mukaan Hernesaaresta voi tulla ”aivan toivoton” liikennesumppu.
Hän huomauttaa, ettei liikennesuunnitellussa ole huomioitu riittävällä tavalla Hernesaareen ohjautuvaa raskasta huoltoliikennettä ja satamaan ajavia turistibusseja. Alueen asukasmäärä voi myös nousta suunnitelmia korkeammaksi.
Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen myöntää, että alueen rakentaminen tarkoittaa huomattavaa lisäystä Etelä-Helsingin autoliikenteeseen.
– Varmasti on hetkiä ruuhka-aikana, että joutuu jonottamaan, mutta kyllä kaikki sieltä pääsevät pois, Putkonen sanoo HS:lle.
Hernesaaren asemakaavaehdotusta käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa ensi viikolla.