Verkkouutiset

Velka

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

”Silti osa porukasta ei vieläkään ymmärrä…” – Näin Suomen velkakehitystä kommentoidaan

Suomen vauhdikas velkaantuminen on kirvoittanut keskustelua X-alustalla. Rahoituksen professori Timo Rothovius kommentoi, että häntä jopa hävettää kuulua siihen sukupolveen, joka tuhosi Suomen tulevaisuuden.

– Suomen velka kasvaa nopeammin kuin minkään muun EU-maan. Silti osa porukasta ei vieläkään ymmärrä, miksi tarvitaan suunnanmuutos ja nopeasti! Hävettää kuulua siihen sukupolveen, joka tuhosi Suomen tulevaisuuden kaikki-mulle-heti-nyt -politiikallaan, Rothovius kirjoittaa X:ssä.

– Jos joku vielä kehtaa sanoa, että Suomen ei pitäisi korjata julkista talouttaan vähintään tällä vauhdilla mitä hallitus nyt on tekemässä, on väärässä, toteaa puolestaan kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.).

Suomen julkinen velkasuhde oli viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 75,8 prosenttia bruttokansantuotteesta. EK:n johtaja Sami Pakarinen on jakanut havainnollistavan graafin, jonka mukaan Suomen velkasuhteen ennustetaan nousevan 87 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Talouskasvu ja menokuri ovat nyt Pakarisen mukaan tarpeen.

Myös Hypo-pankin pääekonomisti Juho Keskinen muotoilee, että ”sopeutustarve ei taida olla ihan tuulesta temmattu idea”.

– Vähentämällä tarvetta uuden velan ottamiselle kyetään nyt vaikuttamaan valtion korkomenoihin. Velanotto olikin aika paljon kannattavampaa vielä kolmisen vuotta sitten, jolloin valtio jopa tienasi negatiivisilla koroilla, hän muistuttaa X-päivityksessään.

Kansanedustaja Ville Valkonen (kok.) toteaa, että samalla kun Suomen velkakehitys kulkee huonoon suuntaan, eteläiset EU-maat ovat tervehdyttäneet talouksiaan rivakasti.

– Reilu vuosikymmen sitten näissä maissa tempaistiin läpi rajut talousuudistukset. Ne olivat vaikeita mutta nyt kantavat hedelmää. Vain terve talous on kestävä pohja hyvinvoinnille.

– Toivottavasti jossain on tallessa ne kalvot, joilla käytiin neuvomassa kreikkalaisia reilut 10 vuotta sitten… sanailee puolestaan Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen.

Pysäyttävä kuva: Suomen velkasuhde kasvoi eniten EU:ssa

Suomen julkisyhteisöjen velkasuhde kasvoi Suomessa viime vuonna enemmän kuin missään muussa EU-maassa, selviää Eurostatin tilastosta.

Suomen julkinen velkasuhde oli viime vuoden viimeisellä neljänneksellä 75,8 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Velkasuhde kasvoi 2,3 prosenttiyksikköä edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta eli enemmän kuin millään muulla EU-maalla. Seuraavaksi nopeimmin velkaantuivat vuoden aikana Latvia, Romania ja Viro.

Vuoden aikana EU-maiden velkasuhde keskimäärin laski 1,7 prosenttiyksiköllä.

Suomen julkinen velkasuhde on EU-maiden yhdeksänneksi korkein.

EU-maiden julkinen velkasuhde oli viime vuoden lopussa keskimäärin 81,7 prosenttia.

EU-jäsenmaista Kreikassa on tällä hetkellä suurin julkisen talouden velkasuhde: 161,9 prosenttia. Seuraavana tulevat Italia (137,3 prosenttia) ja Ranska (110,6 prosenttia).

Alhaisin velkasuhde puolestaan löytyy Virosta: 19,6 prosenttia. Seuraavana listalla ovat Bulgaria, Luxemburg ja Tanska, jossa velkasuhde on 29,3 prosenttia bkt:sta.

Asiasta kirjoitti viestipalvelu X:ssä esimerkiksi ekonomisti Juha Itkonen.

– Jos joku vielä kehtaa sanoa, että Suomen ei pitäisi korjata julkista talouttaan vähintään tällä vauhdilla mitä hallitus nyt on tekemässä, on väärässä. Suomen julkisen talouden velan suhde bruttokansantuotteeseen kasvoi viime vuonna enemmän kuin missään muussa EU maassa, kommentoi kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.) tilannetta viestipalvelu X:ssä.

Petteri Orpo: Emme halua EU:n tarkkailuluokalle

Kokoomuksen puheenjohtaja pääministeri Petteri Orpo on kirjoittanut hallituksen päättyneestä ensimmäisestä kehysriihestä kiertokirjeessä, joka on lähetetty hänen puolueensa jäsenille.

– Näillä nyt tehdyillä ratkaisuilla saamme käänteen aikaiseksi: saamme velkasuhteen kasvun tasattua vaalikauden aikana. Tämä meidän on tehtävä, sillä velkaantuminen uhkaa suomalaisten palveluita, turvallisuutta ja tulevaisuutta. Olemme tehneet päätökset kolmen miljardin euron sopeutustoimista, jotka sisältävät niin säästöjä kuin veronkiristyksiä, Petteri Orpo toteaa.

– Valintoja tehdessämme olemme huomioineet oikeudenmukaisuuden. On aivan selvää, että näiden vaikeiden päätösten vaikutukset tuntuvat eri puolilla yhteiskuntaa. On oikein ja reilua, että mahdollisimman moni osallistuu taakanjakoon. Silloin kohdistuu vähemmän yhteen.

– Varmasti moni on myös huolissaan tulevasta, ymmärrän sen. Meidän kokoomuslaisten viesti kuitenkin on, että kun me nyt teemme nämä asiat, pidemmällä aikavälillä Suomen ja suomalaisten asiat ovat paremmin kuin tänään. Se on tämän työn tarkoitus.

Orpon mukaan hidas talouskasvu ja paisuvat sote-menot tekevät taloudellisesta tilanteesta erittäin vaikean.

– Julkisen talouden velka suhteessa bruttokansantuotteeseen on 80 prosenttia. Ilman lisätoimia se lähestyisi 90 prosenttia. Sen sijaan esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa velan suhde bkt:hen on lähempänä 30 prosenttia. Ero on valtava, hän huomauttaa.

– Kehysriihessä päätetyillä ratkaisuilla vältämme joutumisen EU:n liiallisen alijäämän menettelyyn. Korostan vielä, että emme ole tehneet näitä toimia EU:n pelossa, vaan Suomen ja suomalaisten vuoksi, tulevaisuuden vuoksi. EU:n tarkkailuluokalle joutuminen veisi Suomelta pois päätöksentekomahdollisuuksia, antaisi ohjat muiden maiden käsiin. Tätä emme halua.

Petteri Orpon mukaan ”Suomen hyvinvointi on aina perustunut työhön ja yrittämiseen ja niihin se perustuu tulevaisuudessakin. Siksi hallitus on pitänyt kiinni työn linjasta. Tämä on kokoomukselle tärkeä hallituksen politiikan sininen lanka”.

– On hyvä muistaa, että kokonaisveroaste ei näillä ratkaisuilla nouse.

– Kokonaisuutena työn verotus kevenee ja kevennykset painottuvat pieni- ja keskituloisiin, kuten hallitusneuvotteluissa päätimme. Tuloveroasteikon kahden ylimmän portaan palkka- ja eläketulon verotus kuitenkin maltillisesti kiristyy. Vaikka hyvätuloiset osallistuvat yhteiskunnan ylläpitoon jo merkittävästi verotuksen kautta, minusta tässä tilanteessa on tärkeää, että sosiaaliturvaan tehtyjen kiristysten lisäksi myös hyvätuloisiin kohdistuu toimia.

Kokoomus ei hänen mukaansa halunnut eläkeindeksien jäädyttämistä ja puolueelle on tärkeää, että suomalaiset voivat luottaa eläkejärjestelmään.

– Pienimpien eläkkeiden verotus ei kiristy, ja esimerkiksi 30 000 euron eläkettä saavalle eläketulon verotuksen kiristyksen vaikutus on noin 100 euroa vuodessa.

Antti Lindtmanin puheet kasvutoimista ihmetyttävät – ”härskiä sumutusta demareilta”

Kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahti ihmettelee SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin hallitukselle osoittamaa kovaa kritiikkiä ”todellisten kasvutoimien laiminlyömisestä” ja ”uusista lisäleikkauksista”

Hallitus istuu parhaillaan kehysriihessä, jossa on ilmoitettu tavoiteltavan jopa kolmen miljardin lisäsäästöjä julkisen talouden tasapainottamiseksi.

– SDP penää hallitukselta kasvutoimia. Siis sama demarit, joka salaa oman vaihtoehtobudjettinsa työllisyysvaikutukset sekä vastustaa työmarkkinauudistuksia ja työn veroalea. Sama toki koskee myös keskustaa, Tere Samallahti toteaa viestipalvelu X:ssä.

– Miksi jatkatte salailua Antti Lindtman ja Annika Saarikko?

Antti Lindtman kirjoitti aikaisemmin X-viestissään, että ”leikkaussaksia heiluttamalla ja leikkauksiin keskittymällä Suomi ei oikene. Hallituksen pitäisi vihdoinkin käyttää aikaansa leikkauksilla ylpeilyn sijaan todellisiin työpaikkoja luoviin kasvutoimiin”.

Lindtman esitti samalla seitsemän kohdan kasvuohjelmaa pohdittavaksi. Hänen mielestään rauha ja luottamus pitäisi palauttaa työmarkkinoille, jotta aidossa pohjoismaisessa työmarkkinamallissa joustot ja turva ovat tasapainossa.

Lindtman mainitsi myös huolehtimisen työperäisestä maahanmuutosta, aikuiskoulutuksen säilyttämisen, TKI-panostukset, työssä jaksamisen ja jatkamisen tukemisen, rakennusalan elvytyspaketin sekä ison, kasvua ja työllisyyttä tukevan verouudistuksen.

Tere Sammallahti kommentoi Lindtmanin esitystä X-viestiketjussa:

– Härskiä sumutusta taas kerran teiltä. Kaikki esittämänne toimet tarkoittavat vähemmän työllisyyttä ja enemmän velkaa. Ei ainuttakaan aitoa kasvua tukevaa toimea.

– Missä ne SDP:n vaihtoehtobudjetin työllisyysvaikutukset ovat, miksi piilottelette niitä?

Lindtmanille huomautetaan viestiketjussa, että hallituksen jo päättämien uudistusten arvioidaan vahvistavan työllisyyttä yli 70 000 työllisellä.

Matias Marttinen: Velka on herätys poliittisille päättäjille

Hallituksen talouspoliittinen kehysriihi alkaa tilanteessa, jossa Suomi on elänyt velaksi yli viisitoista vuotta, ja velkaantuminen kiihtyy huolestuttavalla tavalla, muistuttaa kansanedustaja ja kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttinen Satakunnan Kansassa julkaistussa kolumnissaan.

– Velkaantuminen on akuutti ongelma Suomelle, sillä taloustilanne on heikentynyt ja velkaantuminen syventynyt edelleen uusista päätöksistä huolimatta, Marttinen kirjoittaa.

Kansanedustaja muistuttaa, että Suomi on syvän velkaantumisen vuoksi vaarassa ajautua EU:n tarkkailuluokalle niin sanottuun liiallisen alijäämän menettelyyn ensi vuonna.

– Se on herätys kaikille puolueille ja päättäjille tilanteen vakavuudesta. Velkaantumisen hillitseminen edellyttää merkittäviä, useiden miljardien uusia lisätoimia hallitukselta jo ensi vuodelle, Marttinen kirjoittaa.

– Talouden kunnostaminen on täysin välttämätöntä, jotta hyvinvointiyhteiskunnan tärkeät palvelut suomalaisille voidaan turvata tulevaisuudessa. Edessämme on vuosia kestävä urakka, jotta talouden suunta saadaan käännettyä, hän jatkaa.

Marttisen mukaan hallitus keskittyy riihessä myös talouskasvua vahvistaviin toimiin.

– Esillä ovat erityisesti uudet toimet, joilla voidaan tukea teollisten investointien houkuttelua Suomeen. Viemme eteenpäin lukuisia kasvua tukevia uudistuksia. Teollisten hankkeiden luvitus uudistetaan ja byrokratiaa karsitaan, jotta hankkeet etenisivät nykyistä nopeammin.

Työmarkkinauudistusten tavoitteena on Marttisen mukaan kannustaa yrityksiä työllistämään nykyistä enemmän. Sosiaaliturvan muutosten ja työn verotuksen keventämisen tavoitteena on kannustaa työntekoon ja työn vastaanottamiseen.

– Pohjoismaista hyvinvointivaltiota ei voi ylläpitää ilman pohjoismaista työllisyysastetta. Nyt tehtävillä päätöksillä pyritään siihen, että Suomen talouteen saadaan viimein positiivista kehitystä ja kasvua. Suomella on edelleen kaikki menestymisen edellytykset, mutta se vaatii merkittävää muutosta nykyiseen kehitykseen, Marttinen kirjoittaa.

Olli Rehn varoittaa julkisen talouden alijäämästä: Nyt tarvitaan välittömiä toimia

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn puhui hallituksen kehysriihen avausistunnossa ja kävi läpi talouden pitkän aikavälin näkymiä.

– Suomen julkisen talouden alijäämä on muodostunut rakenteelliseksi ja on selvää, että menojen ja tulojen pysyvä epäsuhta täytyy korjata. Nyt olemme tilanteessa, jossa joudumme kansakuntana miettimään julkisen talouden vahvistamiseksi sekä nopeasti vaikuttavia – osin välittömiäkin – toimia että uskottavaa pidemmän aikavälin suunnitelmaa.

Tärkeä lyhyen aikavälin indikaattori sopeutustarpeelle tulee EU:n vakaus- ja kasvusopimuksen liiallisen alijäämän menettelystä.

Joulukuun ennusteiden mukaan Suomen alijäämä ylittää tämän vakaus- ja kasvusopimuksen kolmen prosentin alijäämärajan selvästi tänä ja ensi vuonna. Lisäksi joulukuun jälkeen heikentynyt suhdannetilanne ja julkisten menojen ennakoitua nopeampi kasvu ovat kasvattaneet arvioita alijäämästä.

– Tämä merkitsee riskiä joutua liiallisen alijäämän eli EDP-menettelyyn. Alijäämärajan noudattaminen ja velkaantumisen hidastaminen edellyttävät uusia suoria sopeutustoimia tämän vaalikauden aikana karkeasti ottaen kolmen miljardin euron verran, Rehn sanoi.

Hänen mukaansa tarvitaan myös pitemmän aikavälin suunnitelma Suomen julkisen talouden velkakestävyyden turvaamiseksi.

– Samalla on tärkeää arvioida, olisiko nykyistä vahvempi finanssipolitiikan ohjauskehikko hyödyllinen tavoitteen saavuttamisessa. Ajankohta pohdinnalle on otollinen, koska EU:n finanssipolitiikan sääntöjen uudistuessa kotimaisiakin sääntöjä on uudistettava.

Opit Ruotsista

Uudistustyössä hyödyllisenä vertailukohtana voisi Olli Rehnin mielestä olla Ruotsin ajan myötä vakiintunut finanssipolitiikan ohjauskehikko. Ruotsissa kokonaisuuden peruspilarit ovat tasapainotavoite ja velka-ankkuri sekä niiden kanssa johdonmukainen menokatto.

Tasapainotavoite koskee rakenteellista eli suhdanteen vaikutuksesta puhdistettua julkisyhteisöjen rahoitusasemaa. Valtiopäivät asettaa tasapainotavoitteen joka kahdeksas vuosi vaalikauden lopussa niin, että uusi tavoite koskee ennakoivasti seuraavia vaalikausia.

Velka-ankkuri puolestaan on keskipitkän aikavälin tavoite julkiselle velkasuhteelle. Se on nykyisin 35 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Menokatto on valtiopäivien asettama rajoite valtion ja eläkkeiden kokonaismenoille kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Menokatto vastaa suomalaista menokehysjärjestelmää, mutta on sitä kattavampi. Lisäksi kuntien ja maakuntien tulojen on normaalioloissa katettava menot.

– Kaikkiaan Ruotsin finanssipolitiikan ohjauskehikko muodostaa kokonaisuuden, jolla on riittävä selkänoja lainsäädännössä sekä perustellut ja laajasti parlamentaarisesti hyväksytyt tavoitteet ja mittarit, Rehn totesi.

Kohti yhteistä tavoitetta

Suomen Pankin arvion mukaan tätä Ruotsin mallia kannattaa Suomessa tutkia tarkkaan, kun kansallisia finanssipolitiikan sääntöjä uudistetaan.

– Valmistelutyö varmasti edistyy sitten, kun olemme saaneet tietoa siitä, miten uutta EU-sääntökehikkoa aletaan soveltaa, Olli Rehn sanoi.

Hänen mielestään oleellista on myös yhteinen, jaettu tavoitteenasettelu.

– Miten saavuttaa parlamentaarinen yhteisymmärrys tasapainotavoitteesta ja kattaa useamman hallituskauden aikajänne? Avainkysymys kun – myös tutkimusten nojalla – on laajapohjainen sitoutuminen ja omistajuus.

Rehnin mukaan yhteinen tavoite ei kaventaisi demokratian liikkumatilaa. Demokraattinen päätöksenteko vain nojaisi kestävään raamiin. Vaalituloksen mukaiset poliittiset arvovalinnat ohjaisivat sekä julkisten menojen että verotuksen painotuksia rakennetta ja tasoa.

– Mikä sitten olisi Suomelle mielekäs velkasuhteen tavoite? Ruotsissa ja Tanskassa julkinen velka on nyt noin 30 prosenttia BKT:stä, Suomessa 75 prosenttia ja lähivuosina jopa 80 prosenttia.

Rehn katsoo, että velkasuhde olisi käännettävä mahdollisimman pian laskevalle uralle, mikä onkin hallituksen tavoite.

– Vakaus- ja kasvusopimuksen 60 prosentin velkasuhde on hyvä virstanpylväs, jota kohti EU:n uudet finanssipolitiikan säännöt asettavat meille kunnianhimoiset askeleet. Ottaen huomioon Suomen väestökehitys, talouden rakenteet ja laajat hyvinvointipalvelut, meidän tulisi pitemmällä aikavälillä pyrkiä kohti velkasuhdetta, joka sisältää riittävän turvamarginaalin vakaus- ja kasvusopimuksen velkarajaan.

Asiantuntijat valtiontalouden säästöistä Talsalle: Tämä on helpoin tapa

Ensi viikolla hallitus kokoontuu kehysriiheen, jossa tavoitteena on päättää kolmen miljardin euron lisäsopeutustoimista, joilla pyritään taittamaan julkisen talouden alijäämää.

Julkisuudessa esillä mahdollisina keinoina on ollut esimerkiksi arvonlisäveron nostaminen tai eläkkeisiin liittyvät säästöt.

Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Olli-Pekka Ruuskanen kertoo Taloussanomille pitävänsä sopivien sopeuttamistoimien löytymistä vaikeana kysymyksenä. Hallituksen olisi löydettävä keinoja, jotka eivät aiheuttaisi lisää haittaa jo valmiiksi heikentyneelle taloudelle.

– Ongelma on viheliäinen. Jos palkkatulojen verotusta tai yhtiöverotusta kiristetään, hidastaa se talousteorian mukaan talouskasvua, Ruuskanen sanoo.

– Jos taas leikataan eläkkeitä tai heikennetään pienituloisten sosiaalietuuksia, alentaa se kulutuskysyntää, hän jatkaa.

Ruuskasen mukaan eläkeläisten verotuksen etuna on, ettei se vähennä työnteon kannustimia. Hallitus on maininnut, ettei se aijo jäädyttää eläkeindeksejä, mutta pääministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan eläkkeisiin on todennäköisesti tehtävä joitakin uudistuksia.

– Koska suunnitellut leikkaukset kohdistuvat pitkälti nuorempiin ikäluokkiin, puolustaisi se eläkeläistenkin osallistumista, Ruuskanen sanoo.

Ruuskanen korostaa sopeuttamisen oikeudenmukaisuutta ja siksi hän pitää arvonlisäveron nostoa yhtenä käypänä sopeuttamisen keinona.

– Arvonlisävero kohdistuu kaikkiin tuloluokkiin eikä se vääristä työn tarjontaa. Kevennettyjä arvonlisäverokantoja voisi yhtenäistää, Ruuskanen sanoo Talsalle.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Aki Kangasharju on samoilla linjoilla.

– Arvonlisäveron korotus on laajuutensa takia ilmeisin vaihtoehto. Pienikin korotus tuo selvästi rahaa valtion kassaan. Se kuuluu myös talouskasvua vähemmän haittaaviin toimiin, Kangasharju sanoo.

– Helpoin tapa olisi nostaa kaikkia arvonlisäverokantoja esimerkiksi prosenttiyksiköllä, Kangasharju jatkaa.

 

LUE MYÖS:
Petteri Orpo IS:lle: Suomi on vaarassa menettää talouden itsenäisyyden

KL: Yhä useampi asuntovelallinen haluaa tämän viitekoron

Vuoden euriborin suosio uusien asuntolainojen viitekorkona on jälleen kasvanut, kun taas lyhyempien euriborien suosio on taas kääntynyt nousujakson jälkeen laskuun, kertoo Kauppalehti. Tiedot perustuvat Suomen Pankilta saatuihin tilastoihin.

12 kuukauden euriborin suosio uusissa asuntolainoissa alkoi painua ja vastaavasti kolmen kuukauden euriborin nousta, kun korot vuoden 2022 mittaan lähtivät voimakkaaseen nousuun. Viime vuoden loppupuolella osat jälleen vaihtuivat. Helmikuussa kolmen kuukauden euribor valittiin vajaaseen 18 prosenttiin ja vuoden euribor liki 66 prosenttiin uusista asuntolainoista.

Pankeista arvioidaan, että syynä viimeaikaiselle kehitykselle on se, että 12 kuukauden euribor on ollut lyhyempiä euriboreja alempi. 12 kuukauden euribor on liikkunut viime aikoina 3,7 prosentin tuntumassa, kun taas kolmen kuukauden euriborin noteeraus on ollut 3,9 prosentin luokkaa.

– Moni valitsee halvimman, toteaa Oma Säästöpankin palveluverkoston johtaja Markus Souru KL:n haastattelussa.

Sourun mukaan Oma Säästöpankin asiakkaista suurin osa valitsee 12 kuukauden euriborin.

– Se on pitkällä juoksulla hyvä: nouseviin korkoihin tosi hyvä, laskeviin korkoihin vähän huonompi, mutta keskimäärin ihan hyvä, hän sanoo.

Viime vuoden lopulla myös kiinteän koron osuus uusissa asuntolainoissa alkoi kasvaa, ja helmikuussa 2024 kiinteä korko valittiin lähes kuuteen prosenttiin uusista asuntolainoista.

Sourun mielestä kiinteän koron yleistyminen on nykytilanteessa hieman epäloogista.

– Kun korot ovat laskussa, en ainakaan itse ottaisi kiinteää korkoa tähän hetkeen. Kiinteäkorkoisella sopimuksella kuitenkin suojaudutaan korkojen nousua vastaan, hän toteaa.

LUE MYÖS:
Ehditkö vaihtaa lyhyeen viitekorkoon? Vuoden euribor on nyt rajussa laskussa
Kannattaako ostaa asunto vai muuttaa vuokralle? Asiantuntijalta selkeä näkemys

Yksityishenkilöiden velkajärjestelyt tasaisessa kasvussa

Käräjäoikeuksiin jätettiin tammi–maaliskuussa 1 189 yksityishenkilöiden velkajärjestelyhakemusta, eli noin kahdeksan prosenttia vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna, kertoo Tilastokeskus.

– Jos katsotaan velkajärjestelyjen määrää pidemmällä, esimerkiksi 15 vuoden jaksolla, hakemusmäärä on noussut tasaisesti. Määrä laski selvästi vain vuonna 2019, jolloin velkaneuvonnan siirto kunnilta valtiolle todennäköisesti vähensi hakemuksia väliaikaisesti, kertoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Sami Fredriksson tiedotteessa.

– Kuukausi- ja neljännesvuositiedoissa lukumäärät ovat suhteellisen pieniä, jolloin erilaiset satunnaistekijätkin vaikuttavat niihin, hän lisää.

Fredriksson korostaa, että luvut velkajärjestelyistä eivät yksinään kerro koko kuvaa suomalaisten velkaantumisesta.

– Kaikki ylivelkaantuneet tai vaikkapa ulosottoon joutuneet eivät hakeudu velkajärjestelyyn. Velkajärjestelyyn ei välttämättä hakeuduta heti velkatilanteen kärjistyessä. Lisäksi velkajärjestelyyn pääsyn kriteerit voivat rajoittaa hakemuksien jättämistä tai mahdollisuutta siihen ei välttämättä tunneta, hän sanoo.

– Jos esimerkiksi kuluttajahintojen ja korkojen nousu vuosina 2022–2023 lisäsi kansalaisten velkaongelmia, se voisi mahdollisesti näkyä velkajärjestelyhakemusten määrässä vasta myöhemmin, Fredriksson arvioi.

Velkajärjestelyhakemuksista oli nyt 50,3 prosenttia miesten ja 49,7 prosenttia naisten jättämiä. Jakauma sukupuolten välillä on pysynyt melko tasaisena jo vuosia, kun vielä 2000-luvun alussa miehet jättivät hakemuksia naisia enemmän.

Lähihoitajat hakevat kulutusluottoja muita enemmän

Lähihoitajat hakevat ylivoimaisesti eniten kulutusluottoja muihin ammatteihin verrattuna. Asia ilmenee Etua Oy:n tekemästä selvityksestä.

Selvityksessä tutkittiin, mitkä ammattikunnat hakevat eniten kulutusluottoja, kulutusluottohakemusten keskimääräiset summat ja niiden suuruus verrattuna ammattikunnan palkkaan. Kulutusluottodata on ajalta 1. marraskuuta 2023 – 29. helmikuuta 2024 ja keskittyi kahteenkymmeneen eniten kulutusluottoa hakeneeseen ammattikuntaan.

Selvityksessä havaittiin, että lähihoitajat hakevat ylivoimaisesti eniten kulutusluottoja ja monta kertaa enemmän kuin mikään muu ammattikunta listalla. Tämä selittyy Etuan mukaan osittain sillä, että lähihoitajan ammatti lukeutuu Suomen yleisimpiin. Kuitenkin moniin muihin yleisiin ammatteihin verrattuna lähihoitajat hakevat moninkertaisesti kulutusluottoja.

Lähihoitajat hakivat yli 20 kertaa enemmän kulutusluottoja kuin esimerkiksi opettajat. Ero on varsin iso ottaen huomioon, että vuonna 2020 Suomessa oli 79 800 lähihoitajaa ja pelkästään peruskoulun alaluokkien opettajia 27 200.

Sairaanhoitajiin verrattuna lähihoitajat hakivat yli neljä kertaa enemmän kulutusluottoja. Vuonna 2020 sairaanhoitajia oli 73 000 ja lähihoitajia 79 800, joskin kulutusluottoa hakeneiden sairaanhoitajien keskimääräinen bruttopalkka oli 618 euroa suurempi kuin lähihoitajien.

Lastenhoitajiin verrattuna lähihoitajat hakevat yli yhdeksän kertaa enemmän kulutusluottoja, vaikka kulutusluottoja hakevat lastenhoitajat tienasivat keskimäärin yli 500 euroa kuukaudessa lähihoitajia vähemmän. Vuonna 2020 lähihoitajia oli noin puolet enemmän (79 800) kuin lastenhoitotyöntekijöitä (40 023).

Kun tarkastellaan ammattikuntia, jotka hakivat suurimpia kulutusluottoja palkkaansa nähden, nousevat esiin terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset ja raskasta fyysistä työtä tekevät pienituloiset työntekijät. Listan kärjessä oli laitoshuoltaja, joka haki keskimäärin yli viisi kertaa kuukausipalkkansa suuruista kulutusluottoa.

 

Korko ja hakemisen helppous ratkaisevat lainan valinnan

Tuoreen lainatutkimuksen mukaan lainaa valitessa ratkaisevat tekijät ovat lainan hinta ja lainan hakemisen vaivattomuus. Tutkimuksen toteutti Leadz Oy.

Laina-asiakkaille tuotetun kyselyn tulokset osoittavat selkeästi eri mieltymykset naisten ja miesten välillä. 64 prosenttia naisvastaajista piti tärkeimpänä valintakriteerinä lainan hintaa ja korkotasoa. Vain 44 prosenttia miehistä piti lainan hintaa ja korkotasoa tärkeimpänä valintakriteerinä.

Lainan saamisen helppous oli kyselyyn vastanneiden mukaan lähes yhtä tärkeää kuin lainan hinta ja korkotaso. 46 prosenttia naisista piti lainan saamista helposti tärkeänä valintakriteerinä. Miehillä vastaava osuus oli 54 prosenttia.

Rahoituspalvelun tunnettuus ja lainan takaisinmaksun joustavuus nousivat myös tärkeään rooliin lainanhakijoille. Lainanantajan maine luotettavana toimijana vaikutti myös merkittävästi lainanhakijoiden päätöksiin.

Lainaa hakiessa korostuvat myös perinteisestä liiketoiminnasta tutut elementit. Lainanhakijat kuuntelevat suosittelijoita ja asiakaspalvelun laatu merkitsee lainapäätöstä tehdessä. Yrityksen imago ja brändi vaikuttavat myös lainanhakijan valintoihin. Lisäksi aiempi asiakkuussuhde lainanantajan yritykseen vaikuttaa laina-asiakkaiden päätökseen hakea lainaa uudestaan.

Yli puolet eli 54 prosenttia vastaajista suosii matalakorkoisia lainoja, mikä korostaa kustannusten ratkaisevaa roolia lainapäätöksissä. Erityisesti tämä mieltymys on vahvempi naisten keskuudessa (64 prosenttia naisilla ja 44 prosenttia miehillä).

Lainan saamisen helppous on tärkeä tekijä, sillä 50 prosenttia vastaajista ilmoitti suosivansa lainapalveluja, jotka tekevät hakuprosessista yksinkertaista ja vaivatonta. Tämä pätee erityisesti miehiin (54 prosenttia miehistä ja 46 prosenttia naisista).

Lainan jouhevaa hyväksymisprosessia arvostetaan suuresti, ja 39 prosenttia mainitsee tämän tärkeänä näkökohtana. Tämä korostaa tehokkaiden lainahakupalvelujen merkitystä.

Noin kolmasosa (36 prosenttia) vastaajista pitää lainaehtojen joustavuutta keskeisenä tekijänä päätöksentekoprosessissa. Tämä viittaa siihen, että räätälöityjä ratkaisuja tarjoavilla lainanantajilla on etulyöntiasema.

Muita päätöksentekoon vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa lainanantajan aiempi tunteminen ja hyvä maine (24 prosenttia), aiemmat myönteiset kokemukset lainanantajasta (19 prosenttia) ja pitkäaikainen asiakassuhde (16 prosenttia).

Vastausten mukaan myös hyvällä asiakaspalvelukokemuksella ja asiakaspalvelun maineella on vaikutuksia lainanantajan valinnassa.

Aineisto tutkimusta varten kerättiin 500 satunnaisesti valitulta lainanhakijalta eri lainanhakusivustojen kautta. Vastaajilla oli mahdollista eri vastausvaihtoehtoja hyödyntäen tuoda esille lainan hakemiseen liittyviä preferenssejä.

MTV: Suomen Pankin Olli Rehn vaatii lakisääteistä velkakattoa

MTV:n Uutisextrassa vieraillut Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn perää lakiin kirjattua velkakattoa. Vaarana on, että ilman velanoton rajoittamista velkakierre syvenee. Lakiin kirjatulla velkakatolla estettäisiin valtiota velkaantumasta yli sovitun rajan hallituspohjasta riippumatta.

Suomen Pankin arvion mukaan merkittäville lisäsopeutuksille on tarvetta yhä. Samalla olisi turvattava kasvu, Rehn toteaa MTV:lle. Keväällä tehtävien lisäsopeutustoimien tarpeeksi Suomen Pankki on arvioinut noin kolme miljardia euroa.

Mallia Suomen Pankin ehdotukseen on etsitty Ruotsista, jossa julkisen velan suhde kansantalouteen on ankkuroitu 35 prosenttiin.  Rehnin mukaan malli on edesauttanut Ruotsin vahvempaa taloudenpitoa. Suomen velkasuhteen uskotaan nousevan lähivuosina jo 80 prosenttiin. Suomen Pankin esittämän velka-ankkurin tasoksi ehdotetaan 60 prosenttia, jonka myötä Suomi täyttäisi Euroopan unionin (EU) vaatimukset.

Ilman lisäsopeutuksia tilanne olisi vieläkin synkempi, pelkona on nyt joutuminen EU:n alijäämämenettelyyn. Suomi on rikkonut EU:n vakaus- ja kasvusopimusta vuosien ajan. 

– Vetoan kaikkiin puolueisiin sen puolesta, että nyt sitouduttaisiin sellaiseen keskipitkän aikavälin tasapainotavoitteeseen, joka palauttaisi julkisen talouden kestävyyden Suomessa, Rehn toteaa.

Suomen Pankin mukaan velkakatolla on kansainvälisen tutkimuksen mukaan kyetty hillitsemään velkaantumista tehokkaasti.

PTT-ennusteen mukaan julkisen talouden alijäämä pysyy suurena

Pellervon taloustutkimus PTT:n ennusteen mukaan talous supistuu tänä vuonna 0,6 prosenttia mutta kasvaa ensi vuonna 1,2 prosenttia. Taloutta painavat vielä alaspäin rakentamisen alakulo ja heikko vientikehitys.

PTT:n mukaan jo loppuvuonna taloutta alkavat piristää laskeva korkotaso ja inflaation talttuminen. Työllisyys heikkenee, mutta vain maltillisesti. Julkisen talouden alijäämä pysyy suurena muun muassa hyvinvointialueiden vaikeuksien ja lisääntyvien puolustusinvestointien vuoksi.

– Suomi sinnittelee takaisin kohti kasvua kotitalouksien lisääntyvien tulojen ja kasvavan kulutuksen avulla. Laskuun kääntyvä korkotaso sekä lisääntyvät reaalitulot antavat eväitä kulutuksen elpymiselle jo kuluvan vuoden lopulla, mutta selkeää piristymistä saadaan odottaa ensi vuoteen, sanoo tutkimusjohtaja Olli-Pekka Ruuskanen tiedotteessa.

Epävarma työmarkkinatilanne, sosiaaliturvaleikkaukset ja kansainväliset jännitteet saavat kuluttajat tasapainoilemaan kulutustarpeiden ja taloudellisen turvan välillä. Tämä ilmenee erityisesti kestotavaroiden hankintojen vähenemisenä. Sen sijaan palveluiden kulutus pysyy hyvällä tasolla, arvioi PTT.

Tutkimuslaitoksen mukaan työllisyys heikkenee tänä vuonna, kun lomautukset jatkuvat ainakin alkuvuoden ja ne muuttuvat pitkittyessään työttömyydeksi.

– Työttömyyden ei kuitenkaan oleteta leviävän laaja-alaisesti työmarkkinoille, vaan se keskittyy lähinnä rakentamiseen ja teollisuuteen. Monilla aloilla on rakenteellista työvoimapulaa, mikä pitää työvoiman kysyntää yllä.

Tänä vuonna työllisten määrä vähenee PTT:n arvion mukaan lähes 20 000 henkilöllä ja työttömyysaste nousee kahdeksaan prosenttiin. Ensi vuonna työllisten määrä kasvaa noin 8 000 henkilöllä ja työttömyysaste laskee 7,8 prosenttiin, kun rakennusalan ongelmat alkavat helpottaa ja talous yleisesti palautua taantumasta.

Yksityiset investoinnit laskevat rakentamisen vetämänä, mutta julkiset investoinnit kääntyvät jo tänä vuonna kasvuun Ukrainan aseistamisen vuoksi. Ensi vuonna hävittäjähankinnat nostavat julkisia investointeja vieläkin voimakkaammin.

Riskitekijänä ennusteessa on tulehtunut työmarkkinatilanne. Jos poliittiset työtaistelut pitkittyvät ja laajentuvat, ne alkavat painaa koko taloutta alaspäin.

Hyvinvointialueiden talouskriisi kasvattaa alijäämää

Julkisen talouden alijäämän kasvu jatkuu PTT:n mukaan tänä vuonna ja on jo 3,6 prosenttia BKT:sta. Taustalla on heikko suhdannetilanne ja julkisen talouden rakenteelliset ongelmat.

– Lisäksi Venäjän sotapolitiikka lisää Suomen puolustusmenoja. Nopeutuvasta talouskasvusta ja tulevista sopeutustoimista huolimatta alijäämä säilyy ensi vuonnakin korkealla tasolla.

Ennusteessa oletetaan, että sopeutuksen suuruus on 1,5–2,0 miljardia, josta veronkorotuksia on noin miljardi euroa.

– Summa on mahdollista saavuttaa esimerkiksi kaikkien ALV-kantojen yhden prosenttiyksikön nostolla ja tupakka- ja alkoholiverojen nostolla. Lisäksi menoleikkauksia on oltava vähintään 0,5 miljardia euroa, koska hyvinvointialueiden alijäämät olivat ennakoitua suuremmat, PTT toteaa.

– Sopeutuksessa huomion pitäisi kiinnittyä väliaikaisten tekijöiden sijaan pitkäaikaisiin ongelmiin, joita ovat etenkin hyvinvointialueiden menot, turvallisuustilanteen pysyvä heikentyminen, veropohjan rapautuminen ja rakenteellisesti heikko talouskasvu, sanoo toimitusjohtaja Markus Lahtinen.

Merkittävin alijäämän kasvun lähde ovat hyvinvointialueiden talousvaikeudet. Ongelmana ei ole ainoastaan heikko lähtötilanne, vaan myös alijäämien epätasainen jakautuminen alueiden välillä ja palkkakustannusten nopea kasvu.

PTT:n arvion mukaan hallituksen hyvinvointialueille asettaman noin 900 miljoonan euron säästötavoitteen saavuttaminen on lähes mahdotonta ilman, että vakavasti vaarannetaan pitkän aikavälin säästöjen kannalta tärkeitä perusterveydenhoidon palveluita.

Danske Bank synkkänä: Suomen taantuma pitkittyy ja velkasuhde nousee

Viime vuonna Suomen bruttokansantuote pieneni odotettua enemmän, ja taantuma jatkui tämän vuoden alussa. Talouden elpymistä saadaan odottaa loppuvuoteen, jolloin inflaation ja korkojen lasku sekä vientikysynnän piristyminen tukevat taloutta.

Danske Bankin suhdannekatsauksen mukaan Suomen bruttokansantuote pienenee tänä vuonna 0,4 prosenttia.

– Suhteessa edelliseen ennusteeseen olosuhteet eivät ole muuttuneet ratkaisevasti, mutta kuitenkin jonkin verran negatiiviseen suuntaan, minkä vuoksi pankki laskee ennustettaan, Danske Bank toteaa tiedotteessaan.

Aiempi ennuste kuluvalle vuodelle oli 0,3 prosentin kasvu. Vuoden 2023 viimeinen neljännes oli kuitenkin hiukan odotettua heikompi. Ensimmäisen arvion mukaan bruttokansantuote supistui 1,0 prosenttia vuonna 2023.

Pankin mukaan lakkojen sävyttämä vuoden 2024 ensimmäinen neljännes näyttää jäävän odotuksia heikommaksi.

– Loppuvuotta kohden talouden odotetaan piristyvän. Vielä tällä hetkellä talous on taantumassa, mutta inflaation laskun tukema yksityisen kulutuksen ja viennin piristyminen nostavat talouden kasvu-uralle vuoden 2024 aikana. Taloudellinen epävarmuus näkyy vielä tämän vuoden aikana etenkin yksityisen kulutuksen varovaisuutena ja säästämisasteen nousuna.

Suomalaisten ostovoimaa pitävät yllä toimivat työmarkkinat, jotka eivät ole suurissa määrin häiriintyneet matalasuhdanteesta. Pankki odottaa työmarkkinoiden pysyvän edelleen melko vakaina, vaikka muutamilla toimialoilla vähennetään työvoimaa. Monet yritykset kokevat vielä työvoimapulaa, ja palkat nousevat viime vuosia nopeammin.

– Inflaation ja korkojen lasku lisäävät kuluttajien ostovoimaa, mutta taloudellinen epävarmuus jarruttaa vielä ostopäätöksiä. Ennustamme patoutuneen kysynnän purkautumisen lisäävän kysyntää niin kestokulutustavaroissa kuin asuntomarkkinoillakin kesän lähestyessä, Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki kertoo.

Pankin arvion mukaan julkisen talouden velkasuhteen kääntäminen laskuun on osoittautunut odotettua vaikeammaksi. Vaikka Suomen hallitus yrittää tasapainottaa julkista taloutta sopeutustoimien avulla, pysyy alijäämä silti suurena ja velkasuhde nousee.

– Sopeutustarpeen laajuus merkitsee lisäjarrua taloudelle lähivuosina. Pidemmällä tähtäimellä sopeutus turvaa julkisen talouden kestävyyttä ja uudistukset parantavat talouskasvun edellytyksiä, Kuoppamäki sanoo.

Matias Marttinen HS:lle: Hallitus löysi sovun säästötavoitteesta

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttisen mukaan hallitus on päässyt sopuun uusien säästöjen suuruusluokasta.

Hän sanoo Helsingin Sanomille, ettei halua ottaa vielä kantaa tarkkoihin lukuihin. Puoluejohtajien kesken on sovittu, että menokehyksiä ja hallitusohjelman tavoitteita noudatetaan.

Pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitus aikoo tehdä tarvittavat toimet, jotta Suomi ei joudu EU:n alijäämämenettelyyn. Valtiovarainministeriön mukaan tämä edellyttäisi noin kolmen miljardin euron säästöjä vuonna 2025.

– Sitä katsotaan vielä, mikä se aivan tarkka luku on. Valmistelussa on paljon yksityiskohtia, jotka liikkuvat. Mutta niistä periaatteista, jotka työtä raamittavat, on hallituspuolueilla täysi yhteisymmärrys, Matias Marttinen toteaa.

Marttisen vetämä työryhmä etsii säästökohteita virkamiesten laatiman listan pohjalta. Kansanedustaja kuvailee tehtävää vaikeaksi, koska säästöjen tarve on suuri.

Työ valmistuu huhtikuun kehysriiheen mennessä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)