Verkkouutiset

Matkailu

MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Miksi hotellien suihkut ovat aina niin huonoja?

Hotellien kylpyhuoneiden kehno suunnittelu on tiheästi matkustaville tyypillinen kiusa. Valituksen aiheina ovat trendikkäät walk-in-suihkut, joissa käyminen saa lattian lainehtimaan sekä modernit hanat, joiden käyttöön tarvittaisiin ohjekirja, kertoo Wall Street Journal.

Työnsä puolesta matkustavat ihmettelevät usein ratkaisua, jossa suihkutila on erotettu vain puolikkaalla lasiovella. Tämä saa koko kylpyhuoneen pysymään märkänä pitkään ja lattialle heitetään huoneen kylpytakit ja ylimääräiset pyyhkeet. Marriot-ketjun keskustelufoorumille kirjoittanut kyseenalaisti jopa, ovatko hotellien suihkujen suunnittelijat koskaan itse käyneet suihkussa.

Kattosuihkun alle mennessään ei myöskään koskaan tiedä, saako niskaansa jäätävän vai polttavan kuuman suihkun, toteaa yritysten talousasioita hoitava amerikkalaisjuristi.

Asiakkaiden valituksilla on kuitenkin saatu aikaan myös tulosta. WSJ muistuttaa, että kylpyhuoneissa törmää enää harvoin ihoon imeytyviin suihkuverhoihin.

Vielä kaksi vuosikymmentä sitten viidennes matkailijoista nimesi hotelliketjun kyselyssä ”lähentelevät” suihkuverhot ja alhaisen vedenpaineen piinallisimmiksi asioiksi. Hotelliketju vaihtoi uudet suihkupäät ja asensi kaarevat suihkuverhotangot kylpyhuoneisiin seuraavana vuonna.

Mikä on tehokkain tapa täyttää lentokone matkustajilla?

Yhdysvaltalainen lentoyhtiö United Airlines aikoo Wall Street Journalin mukaan muuttaa tapaa, jolla matkustajat nousevat lentokoneeseen ennen lähtöä.

Tarkoituksena on lyhentää matkustamoon nousun kestoa ja tehdä prosessista sujuvampi. Yhtiön mukaan uusi tapa järjestää matkustajien koneeseen nousu säästää aikaa useita minuutteja.

United Airlines muuttaa matkustajien koneeseen nousun järjestystä niin, että ikkunapaikan varanneet siirtyvät koneeseen ensin. Sen jälkeen tulevat keskipaikan varanneet ja lopuksi käytäväpaikan.

Erityisryhmät sekä esimerkiksi kanta-asiakasohjelmiin kuuluvat voivat silti edelleen nousta koneeseen ensimmäisenä.

WSJ:n mukaan matkustajien koneeseen nousun järjestelyt aiheuttavat päänvaivaa sekä yhtiöille että matkustajille.

Nopeampi nousu matkustamoon voi vähentää viivästyksiä lähdössä sekä parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä.

Lisääntyneet istuinpaikat lentokoneissa ovat tehneet matkustamoon nousuprosessista entistä haastavamman.

Myös muunlaisilla innovaatioilla, kuten suuremmilla ylälokeroihin sopivilla tavaratiloilla, on pyritty helpottamaan tilannetta joissakin lentoyhtiöissä.

Erilaiset teoriat ja tutkimukset ovat tutkineet nopeimpia ja tehokkaimpia matkustamoon nousumenetelmiä.

Jotkut asiantuntijat ovat ehdottaneet menetelmiä, kuten vuorottelevat rivit tai perinteisestä perästä eteenpäin nousua välttäviä menetelmiä ruuhkien ehkäisemiseksi.

Suomalaisten matkailu ulkomaille palannut lähes koronaa edeltäneelle tasolle

Yöpymisen sisältäneitä matkoja oli 2,6 miljoonaa ja päivämatkoja tai -risteilyjä noin 0,3 miljoonaa.

Viroon matkattiin viime kesänä jo yhtä paljon kuin ennen pandemiaa. Touko-elokuussa Viroon tehtiin 0,7 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa. Myös matkailu Ruotsiin oli kasvussa.

– Ulkomaanmatkailun suosio kasvoi vauhdilla jo kesällä 2022, kun matkustusrajoitukset lieventyivät, ja kesällä 2023 ulkomaanmatkailu kasvoi edelleen. Viime kesänä suomalaiset suuntasivat entistä enemmän myös kauemmas Eurooppaan, sanoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Marianne Laalo.

Suomalaisia houkutteli erityisesti lämmin Etelä-Eurooppa, jonne ulkomaan vapaa-ajanmatkoista suuntautui joka neljäs. Matkat Etelä-Eurooppaan kasvoivatkin neljänneksen edelliskesästä.

Ylivoimaiset etelän suosikkikohteet olivat Kreikka ja Espanja. Molempiin maihin tehtiin enemmän lomamatkoja kuin edelliskesänä ja kesällä 2019. Yhteensä Kreikan ja Espanjan matkoja tilastoitiin viime kesänä noin puoli miljoonaa.

Pitkien eli yli kolme yötä kestävien matkojen osuus kasvoi yli 20 prosenttia. Pitkistä ulkomaanmatkoista noin joka viides oli pakettimatka.

Kotimaanmatkailu väheni edelleen

Kotimaassa yöpymisen sisältäneitä vapaa-ajanmatkoja tehtiin touko-elokuussa 9,7 miljoonaa. Määrä laski selvästi jo toista vuotta peräkkäin.

Matkojen määrä putosi neljänneksen kotimaanmatkailun huippuvuodesta 2021, jolloin yön yli kestäviä vapaa-ajanmatkoja tilastoitiin noin 13 miljoonaa.

Kotimaanmatkailun väheneminen johtuu sukulais- ja tuttavavierailujen sekä mökkimatkojen hiipumisesta. Myös kotimaan vapaa-ajanmatkoihin liittyvät yöpymiset vähenivät.

– Mökkiyöpymisten määrä laski jo kesällä 2022, ja kesällä 2023 määrä putosi vielä viidenneksen edelliskesästä. Hotelleissa ja vuokramökeissä yövyttiin touko-elokuussa kuitenkin suunnilleen saman verran kuin edelliskesänä, sanoo Laalo.

Välty yllätyksiltä – nämä kannattaa muistaa syyslomalla Ruotsiin tai Viroon

Matkailijan on hyvä huomioida, että vaikka Ruotsi ja Viro kuuluvat EU:hun, ei näistäkään maista voi tuoda Suomeen mitä tahansa ja kuinka paljon tahansa. Etenkin lemmikkien kanssa matkustavien kannattaa selvittää rajoitukset jo ennen matkaa.

Ruotsissa on todettu afrikkalaista sikaruttoa, mikä tuo rajoituksia ja suosituksia sian- ja villisian lihan tuonnille. Tällä hetkellä Ruotsin Fagerstan tartuntavyöhykkeeltä ei saa tuoda ollenkaan Suomeen itse metsästettyä villisian lihaa.

Viro ja muut Baltian maat ovat afrikkalaisen sikaruton tartunta-aluetta. Pääsääntöisesti yksityishenkilö ei saa tuoda näistä maista sian- eikä villisianlihatuotteita omaan käyttöönsä, ellei niissä ole EU:n soikeaa tunnistusmerkkiä.

Ruokaviraston suositus onkin, että sian- tai villisian lihaa sisältäviä lihatuotteita ei tuotaisi Suomeen lainkaan, eväinä tai tuliaisina EU-maista, joissa on todettu afrikkalaista sikaruttoa.

– Ennen matkalle lähtemistä kannattaa tutustua huolella tuontirajoituksiin Tullin, ja tarvittaessa muiden viranomaisten, verkkosivuilla. Näin voit välttyä ikäviltä yllätyksiltä kotimaahan palatessa, painottaa tulliylitarkastaja Tiia Sulander-Seppänen.

Koira mukana – muista tunnistusmerkintä ja rabiesrokotus

Kaikilla matkustavilla lemmikeillä pitää olla voimassa oleva rokotus raivotautia vastaan. Lemmikit pitää olla tunnistusmerkitty olla tunnistusmerkitty mikrosirulla, joka on laitettu ennen raivotautirokotusta. Myös selkeästi luettava tatuointi hyväksytään tunnistusmerkintänä, jos se on tehty ennen 3.7.2011.

Ruotsista ja Virosta Suomeen tultaessa koirat tarvitsevat aina käsittelyn ekinokokkoosia vastaan vähintään yhden vuorokautta (24 h) ja korkeintaan viisi vuorokautta (120 h) ennen Suomeen saapumista. Jos reissussa viivytään alle 24 tuntia, ei kertalääkitys siis onnistu.

Lyhyitä matkoja tai toistuvaa reissaamista varten kannattaa eläinlääkärin kanssa keskustella niin sanotun 28 vuorokauden säännön käyttämisestä. Ekinokokkilääkityksen antaa aina eläinlääkäri, jonka on merkittävä annettu lääke lemmikkipassiin tai terveystodistukseen.

Eläinlääkkeitä saa tuoda Suomeen, jos lemmikki on mukana. Mutta eläinlääkkeitä ei saa tuoda, jos lemmikki ei ole mukana.

Alkoholi, tupakka, nuuska ja lääkkeet

Alkoholia tuotaessa Ruotsista on merkitystä, tuleeko Suomeen Ahvenanmaan kautta kulkevalla ruotsinlaivalta vai jollain muulla tapaa.

Ahvenanmaan kautta kulkevalta ruotsinlaivalta saat tuoda alkoholijuomia verottomasti saman verran kuin EU:n ulkopuolelta. Voit siis esimerkiksi tuoda verotta 16 litraa olutta ja neljä litraa hiilihapotonta viiniä ja lisäksi yhden litran väkeviä alkoholijuomia (yli 22 %) tai kaksi litraa muita alkoholijuomia (alle 22 %).

Virosta laivalla Suomeen tultaessa alkoholia koskevat säädökset ovat samat kuin EU-maista yleensä.

Tupakkatuotteiden, nikotiininesteen, poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden ja nuuskan matkustajatuonnin tupakkalain mukaiset rajoitukset vaihtelevat tuotteittain. Matkustajatuontia rajoittavat myös verotussäännökset, kun tuotteita tuodaan Ahvenanmaalta tai Ahvenanmaan kautta kulkevalta ruotsinlaivalta.

Ruotsista ja Virosta Suomeen tultaessa voi tuoda mukanaan omaan käyttöön enintään vuoden käyttöä vastaavan määrän lääkevalmisteita. Voit kuljettaa ainoastaan omia reseptilääkkeitäsi, jotka on määrätty sinulle.

Näin paljon turistit käyttivät kesällä rahaa Suomessa

Ulkomaiset matkailijat tekivät kesä-elokuussa Suomeen yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 18,8 miljoonaa kertaa.

Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset ja yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa kesällä viisi päivää.

Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät rahaa lähes 1,3 miljardia euroa majoitukseen, ravintoloihin, liikkumiseen, kulttuuriin ostoksiin ja muihin menoihin. Kesämatkailijat käyttivät rahaa matkaa kohden enemmän kuin kevätmatkailijat ja matkavaraukset tehtiin myös suhteessa merkittävästi aiemmin.

Kesän matkavaraukset tehtiin keskimäärin 2,3 kuukautta ennen matkan alkua, kun kevätmatkoja varailtiin vain 1,8 kuukautta ennen matkan alkua.

– Kesälomamatkat, varsinkin elokuun matkat, varataan selvästi aikaisemmin kuin kevään ja syksyn matkat. Kesä on päälomasesonki Euroopassa ja huolella suunniteltujen matkojen varaukset halutaan tehdä ajoissa. Hyvätasoista mökkimajoitusta on rajoitettu määrä ja lippujen hintojen nousu kannustavat myös aikaiseen varaamiseen, tilastoista ja tutkimuksista vastaava Katarina Wakonen Business Finland Visit Finland -yksiköstä kertoo tiedotteessa.

Kesällä Suomeen saapuneista matkailijoista lentäen saapuneiden osuus oli 57 prosenttia ja laivalla 43 prosenttia. Kesän matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki vastasi noin 736 000:ta tonnia hiilidioksidia (CO2), eli matkakohtainen hiilijalanjälki oli 462 kiloa CO2.

Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.

– Matkailuala tarvitsee hiilijalanjälkitietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin, koska tavoittelemme alan kestävää kasvua. Siihen kuuluu olennaisesti myös päästövaikutusten arviointi pidemmällä tähtäimellä. Pyrimme lisäksi vaikuttamaan myös välisesonkien kasvuun ja matkailun jakautumiseen tasaisemmin myös maantieteellisesti, Wakonen sanoo.

Helsinki-Vantaalle kymmenen uutta liikettä, joukossa myös kierrätyskauppa

Helsinki-Vantaan lentoasemalle avautuu tämän syksy aikana kymmenen uutta myymälää, joista suurin osa on kotimaisia.

– Olemme ylpeitä siitä, että kotimaiset brändit ovat vahvasti edustettuina Helsinki-Vantaan uudistetulla lentoasemalla, Helsinki-Vantaan kaupallisen liiketoiminnan johtaja Nora Immonen Finaviasta sanoo tiedotteessa.

Elokuussa avautunut kahvila-myymälä Relove on samalla maailman ensimmäinen lentoasemalla sijaitseva second hand -kauppa.

Lentoasemalle tulee myös Ruohonjuuri, suomalainen design- ja korumyymälä Viaminnet, Moomin Shop
Kankurin Tuvan matkamuistomyymälä sekä ympärivuotinen joulumyymälä, Lumene, Normal sekä muotiliikkeet Ferragamo ja Jimmy Choo & Chloé.

Myymälät luovat yhteensä noin 70 uutta työpaikkaa.

Valtaosa liikkeistä sijoittuu uudelle elämykselliselle alueelle, joka valmistuu lentoaseman entisen lähtöaulan paikalle.

– Alueen valmistumiseen huipentuu Finavian historiallinen kehitysohjelma Helsinki-Vantaalla, joka päättyy syksyn aikana, Immonen kertoo.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta matkusti tammi-elokuussa 10,3 miljoonaa matkustajaa, joista 89 prosenttia matkusti kansainvälisillä lennoilla.

IS: Tästä Helsinki-Vantaan ruuhkat johtuvat

Helsinki-Vantaan lentokentän turvatarkastus on ruuhkautunut viime aikoina toistuvasti. Ilta-Sanomien mukaan viime viikolla turvatarkastukseen oli muodostunut yhtenä päivänä lähes tunnin jono.

Finavia on uusinut hiljattain Helsinki-Vantaan turvatarkastuksen. Lentoaseman matkustajapalveluyksikön päällikön Hanna Hämäläisen mukaan ruuhkat eivät liity uusittuun systeemiin.

Hänen mukaansa elo-syyskuun vaihteessa ruuhkia on aiheuttanut se, ettei turvatarkastuksessa ole tarpeeksi työntekijöitä.

Työntekijämäärä suunnitellaan ennakoitujen matkustusmäärien mukaan ja syyskuun ensimmäisen viikon matkustajamäärä on ollut suurempi kuin Finavia ennakoi.

– Huolellisesta suunnittelusta huolimatta nyt on päässyt ruuhkautumista tapahtumaan, Hämäläinen sanoo IS:lle.

Hämäläisen mukaan työntekijöitä ei voi siirtää helposti turvatarkastukseen muista tehtävistä, koska turvatarkastajilla on laajamittainen koulutus tehtävään.

Finnairilla oli elokuussa lähes miljoona matkustajaa

Lentoyhtiö Finnairin matkustajamäärät kasvoivat elokuussa 10,1 prosenttia edellisen vuoden elokuuhun verrattuna. Yhteensä Finnair kuljetti elokuussa 969 800 matkustajaa.

Finnair kertoo asiasta tiedotteessa. Matkustajamäärät olivat elokuussa kuitenkin 8,7 prosenttia pienemmät kuin heinäkuussa 2023.

Elokuun matkustajaliikenneluvut paranivat vertailukaudesta koronapandemian vaikutusten pääosin väistyttyä, sillä Venäjän ilmatila oli jo vertailukaudella suljettuna. Venäjän ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus näkyi katsauskaudella kuitenkin erityisesti Aasian-matkustajaliikenneluvuissa pandemiaa edeltäviin lukuihin verrattuna.

Matkustajamäärät kasvoivat vertailukaudesta Aasian-liikenteessä 51,2 prosenttia, mutta pienenivät Pohjois-Amerikan-liikenteessä 36,6 prosenttia. Euroopan-liikenteessä matkustajamäärät kasvoivat 4,7 prosenttia, Lähi-idän-liikenteessä 1 027,4 prosenttia ja kotimaanliikenteessä 6,6 prosenttia.

Tallink lisää risteilyitä Helsingistä, tämä alus alkaa kulkea Tallinnaan

Tallink-konserni käynnistää jälleen 22 h -risteilyt Helsingistä Tallinnaan 12. lokakuuta alkaen.

Reittiä alkaa liikennöidä Victoria I, joka on valmistunut vuonna 2004 ja liikennöinyt aiemmin Tallinna-Tukholma-reitillä. Laiva oli vuokrattuna majoituskäyttöön Skotlannissa heinäkuusta 2022 ja se palasi Tallinnaan heinäkuussa 2023.

Laivaan mahtuu 2500 matkustajaa ja siinä on 740 hyttiä sekä 1040 kaistametriä ajoneuvoille ja rahdille.
22h-risteilyitä teki aiemmin vielä suuremman matkustajakapasiteetin Silja Europa, mutta se on ollut vuokrattuna Hollantiin majoituskäyttöön elokuusta 2022 lähtien.

Victoria I:n myötä Helsingin ja Tallinnan välinen kapasiteetti palaa Tallinkilla koronaa edeltävälle tasolle eli 14 päivittäiseen laivavuoroon.

– Helsinki-Tallinna-reitin matkustajamäärät ovat osoittaneet tasaista kasvua, ja asiakkaiden kysyntä risteilytuotteelle on olemassa. Olen erittäin iloinen, että pystymme vastaamaan tähän kysyntään. Victoria I -laivaa on huollettu viimeisen kuukauden, kertoo tiedotteessa Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene jonka mukaan asiakkaat ovat kaivanneet yhden yön risteilymatkamahdollisuutta.

Lentokentälle ajoissa – Helsinki-Vantaalla varoitetaan ruuhkista

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on syyskuun kahden ensimmäisen viikon aikana 1.-10.9. paljon matkustajia, joten lähtöselvitykseen, matkatavaranluovutukseen ja turvatarkastukseen kannattaa varata hieman tavallista enemmän aikaa, sanoo kenttää operoiva Finavia.

Vilkkaina matkustuspäivinä ja erityisesti aamulla ja iltapäivällä odotusajat turvatarkastuksessa voivat olla hieman normaalia pidempiä.

– Teemme kaikkemme, jotta matkalle lähteminen olisi sujuvaa, ja pyydämme matkustajia huomioimaan matkustusta sujuvoittavat ohjeet, Finavia tiedottaa.

– Jos matkustat ruumassa kuljetettavien matkatavaroiden kanssa, suosittelemme varaamaan tavallista enemmän aikaa lähtöselvitykseen ja matkatavaroiden luovutukseen.

Pyörät, golf- ja hiihtovarusteet käsitellään erikoismatkatavarana. Varmista erikoismatkatavaraan liittyvät ohjeet lentoyhtiöltäsi. Helsinki-Vantaan lähtöaulassa on erillinen lähtöselvitystiski erikoismatkatavaroille.

Jos matkustat käsimatkatavaroiden kanssa, Finavia suosittelee tekemään lähtöselvityksen lennolle ennakkoon. Näin voit siirtyä suoraan turvatarkastukseen, kun saavut lentoasemalle.

TE: Suomi menettää matkailutuloja, sillä turistit saapuvat eri maista kuin aiemmin

Yöpymiset Suomessa ovat palautuneet lähes samaan tasoon kuin ennen koronapandemiaa, kertoo Talouselämä.

Matkustamisessa on kuitenkin havaittavissa muutosta, sillä Suomeen matkustetaan eri maista, kuin aikaisemmin. Venäjältä ja Aasian maista ei ole tullut turisteja entiseen malliin.

Koronaa edeltäneenä aikana, vuonna 2019, Suomessa yöpyi noin 10,5 miljoona matkailijaa. Tänä vuonna määrän oletetaan olevan noin 50 000 yöpyjää vähemmän.

Venäläisiä matkailijoita on saapunut Suomeen 95 prosenttia vähemmän, kuin alkuvuonna 2019. Kiinalaisturistien määrä on vähentynyt 77 prosenttia ja japanilaisten 66 prosenttia.

Syynä merkittävään laskuun on koronapandemia, sekä Ukrainan sota.

– Pandemia vaikutti aika lailla tasaisesti kaikkeen matkailubisnekseen maailmalla. Sen sijaan Ukrainan sodan vaikutukset ovat osuneet meihin pahemmin, koska olemme niin iso rajanaapuri sotaa käyvän maan kanssa, kertoo Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen.

Wakosen mukaan venäläisten ja aasialaisten matkaajien puuttuminen merkitsee myös tulonmenetyksiä. Parhaimpina vuosina ennen pandemiaa venäläiset toivat vuodessa yli 600 miljoonaa euroa matkailutuloja Suomeen. Aasialaisilla lukema oli 560 miljoonaa euroa.

Suomalaisten kotimaan matkailu on ollut tänä vuonna kasvussa. Lisäksi turisteja on saapunut Suomeen aiempaa enemmän esimerkiksi Italiasta, Saksasta, Ranskasta ja Yhdysvalloista.

Kuitenkaan näiden matkailijaryhmien lisääntyminen ei ole korvannut Venäjän ja Aasian matkustajien vähentymistä. Vuonna 2022 Suomen matkailuvienti oli 3,3 miljardia euroa, mikä on merkittävästi vähemmän verrattuna vuoden 2019 5,3 miljardiin euroon.

Yksin jätetty matkalaukku voi laukaista lentokentällä turvahälytyksen

Matkalaukkua ei saa jättää lentoasemalla yksin lyhyeksikään aikaa, sillä se voi laukaista turvallisuushälytyksen.

Lentoasemayhtiö Finavian turvatoiminnoista vastaava johtaja Ari Kumara kertoo tiedotteessa, että lentoaseman henkilökunta on ohjeistettu ilmoittamaan valvomatta jääneistä laukuista turvahenkilöstölle, joka vuorostaan työskentelee tiiviisti poliisin kanssa.

– Poliisin velvollisuus on ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta lentokentällä. Valvomattomista laukuista voi siis huolehtia joko lentokentän turvallisuushenkilöstö, joka on koulutettu toimimaan näissä tilanteissa, tai poliisi.

Todennäköisimmin Helsinki-Vantaalla näin tapahtuu lentoaseman turvatarkastuksen ulkopuolisilla alueilla, Kumara kertoo.

– Ihmiset tuppaavat jättämään laukkunsa valvomatta esimerkiksi ravintoloissa, oleskelualueilla ja lähtöhallissa, kun he nousevat paikaltaan käydäkseen wc-tiloissa tai ostamassa jotakin.

Finavian tilastot paljastavat, että valvomattomia laukkuja löytyy useita kertoja viikossa.

Joissakin tapauksissa matkatavarat palautetaan omistajilleen. Näin voidaan kuitenkin tehdä vasta useiden tärkeiden vaiheiden, kuten valvontakameroiden tallenteiden läpikäymisen, jälkeen.

Jos omistajaa ei pystytä löytämään, valvomatta jääneet matkalaukut toimitetaan Helsinki-Vantaan tuloaulassa sijaitsevaan löytötavarapalveluun, josta vastaa Excess Baggage Company.

– Luonnollisestikin matkalaukun täytyy läpäistä tiukat tarkastukset ja se pitää todeta turvalliseksi ennen kuin se voidaan tuoda löytötavarapalveluun.

Kumara toteaa, että on parasta olla kadottamatta matkalaukkua näköpiiristä alkuunkaan, sillä oikean omistajan löytäminen ei aina ole mahdollista.

– Pidä laukkusi mukanasi koko ajan. Jos huomaat valvomatta jääneen matkalaukun, älä koske siihen. Ilmoita siitä välittömästi lentokentän henkilökunnalle.

HU: Viroon ei voi matkustaa autolla ilman tätä asiakirjaa

Suomesta Viroon autolla matkustavan pitää ottaa mukaan rekisteröintitodistuksen tekninen osa siitäkin huolimatta, ettei sitä tarvita enää Suomessa. Aiheesta kirjoittaa Helsingin Uutiset.

Tämä johtuu siitä, että Suomessa viranomaiset saavat tarvittavat tiedot suoraan Traficomin järjestelmistä. Ulkomailla, esimerkiksi Virossa, paikallisilla viranomaisilla ei ole pääsyä järjestelmiin.

Rekisteröintitodistuksella autonkuljettaja pystyy helpoiten osoittamaan omistusoikeuden kulkuneuvoon, jos poliisi pysäyttää.

Muita Viron-matkalle tarvittavia asiakirjoja ovat virallinen matkustusasiakirja eli henkilökortti tai passi. Matkustusasiakirja on oltava mukana siitäkin huolimatta, että molemmat maat kuuluvat Schengen-alueeseen.

– Autolla liikuttaessa mukana pitää olla tietysti myös ajokortti. Lisäksi mukaan kannattaa ottaa eurooppalainen sairaanhoitokortti ja matka- ja matkatavaravakuutus, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen muistuttaa HU:ssa.

Väheneekö viinaralli Viroon? ”Hyödyttäisi meidän verokertymäämme”

Viro aikoo korottaa alkoholiveroa, mitä kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo (kok.) pitää tervetulleena. Tilanne on hänen mukaansa ollut Suomen kannalta kestämätön.

Wallinheimo kommentoi Talouselämän uutista, jonka mukaan Viro uskaltautuu vuosien tauon jälkeen jälleen nostamaan alkoholiverotusta. Korotukset ovat viisi prosenttia vuodessa kolmen vuoden ajan.

– Viron alkoholivero on nousussa. Hyvä näin, koska ero Suomen ja Viron välillä on ollut kestämätön. Nyt Suomen tuleva olutveron maltillinen tiputus ja Viron nosto voivat lieventää Viron viinarallia. Tämä hyödyttäisi meidän verokertymäämme ja MaRa-alaa, kirjoittaa Wallinheimo sosiaalisen median palvelu X:ssä.

Ketjussa mietitään, siirtyykö viinaralli vain Latviaan sekä muualta Euroopasta tilaamiseen.

Talouselämän mukaan Viron aiempi alkoholiveron nosto siirsi matkailua Latviaan, jonka takia vuonna 2019 Viro laski veroaan kerralla 25 prosenttia.

Viiden prosentin korotus korottaisi viinapullon hintaa Virossa joitain kymmeniä senttejä. Lisäksi hintaan vaikuttaa Viron arvonlisäveron nousu ensi vuonna 20 prosentista 22:een.

Lentokenttien matkustajamäärä yhä kolmasosan alempi kuin 2019

Suomen lentokenttien kautta lensi yhteensä noin 1,6 miljoonaa matkustajaa kesäkuussa 2023. Matkustajia oli 7 prosenttia edellisvuotta enemmän, mutta kolmanneksen vähemmän kuin vuoden 2019 kesäkuussa, Tilastokeskus kertoo.

Kotimaan lentojen matkustajamäärä laski 13 prosenttia, kun taas ulkomaanlentojen matkustajamäärä kasvoi 12 prosenttia vuoden 2022 kesäkuuhun verrattuna.

Kesäkuussa Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta lensi 1,4 miljoonaa ja muiden kotimaan lentoasemien kautta yhteensä 175 000 matkustajaa. Helsinki-Vantaan lentoaseman osuus oli 89 prosenttia kotimaan kenttien koko matkustajamäärästä.

Lentoliikenteen matkustajista 86 prosenttia matkusti ulkomaan lennoilla ja 14 prosenttia kotimaan lennoilla.

Vuoden 2022 kesäkuuhun verrattuna matkustajamäärät olivat Helsinki-Vantaalla 8 prosenttia ja muilla kotimaan lentoasemilla yhteensä prosentin suuremmat.

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärä oli 32 prosenttia ja muiden kotimaan lentoasemien yhteenlaskettu matkustajamäärä oli 39 prosenttia alhaisempi kuin vuoden 2019 kesäkuussa. Vuotta 2019 käytetään tilastossa vertailuvuotena kuvaamaan ilmaliikenteen matkustajamääriä ennen pandemiaa.

Kesäkuussa 2023 lentoliikenteen rahti- ja postikuljetusten määrä oli yhteensä 15 817 tonnia. Kuljetetusta tavaramäärästä 7 208 tonnia (46 %) oli saapuneita ja 8 610 tonnia (54 %) lähteviä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Verkkouutisissa mainostamalla tavoitat

100 000 suomalaista päivässä

Meiltä on pyydetty tehokasta, pienille budjeteille sopivaa mainosratkaisua. Niinpä teimme sellaisen, katselet sitä parhaillaan. Tarvitset vain hyvän idean, kuvan, otsikon ja 280 euroa.

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)