Vinjetti on aikaan perustuva raskaan liikenteen tiemaksu, joka koskee myös ulkomaisia ajoneuvoja. LEHTIKUVA/SARI GUSTAFSSON

Kokoomusedustajat: Raskaan liikenteen tiemaksu käyttöön

Jukka Kopran ja Outi Mäkelän mukaan vinjettimaksulla saadaan teiden kuluminen ositettua ulkomaisellekin raskaalle liikenteelle.

Kokoomuksen kansanedustajat Jukka Kopra ja Outi Mäkelä vaativat ripeitä toimenpiteitä raskaan sarjan liikenteen vinjetin käyttöönotossa.

Hallitus päätti jo kevään puoliväliriihessä, että vinjetti otetaan käyttöön hallitusohjelmakirjauksen mukaisesti. Vinjetti on aikaan perustuva raskaan liikenteen tiemaksu, joka koskee myös ulkomaisia ajoneuvoja.

Euroopan komissio on esittänyt, että EU:n jäsenvaltiot eivät voi ottaa käyttöön aikaperustaista vinjettiä raskaalle liikenteelle enää vuoden 2018 tammikuun jälkeen. Ensi vuoden alusta Suomi olisikin ainut EU-maa, jossa raskaan liikenteen vinjettiä ei perittäisi.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on nostanut aiheen myös esille ensi vuoden talousarviota koskevassa lausunnossaan.

– Viivyttelyyn ei ole enää varaa. Vinjettimaksu takaa sen, että kuljetusyrittäjät kilpailevat reilusti suomalaisilla maanteillä. Matalamman kustannustason maista tulevat kuljetusyritykset saavat tällä hetkellä suhteellista etua, ja vinjetti on oiva keino suitsimaan sitä, Kopra ja Mäkelä toteavat tiedotteessaan.

Kokoomusedustajat vaativat hallituksen vastaavan viimeinkin kuljetusyrittäjien huoleen. Edustajat muistuttavat, että puoliväliriihessä sovittiin myös, että vinjettimaksu hyvitetään maksimaalisesti suomalaisille kuljetusyrityksille EU-säädösten mukaan.

– Vinjettimaksulla saadaan teiden kulumisesta aiheutuva kustannus ositettua tasaisesti myös ulkomaisille raskaan liikenteen autoille. Vinjetin kanavoima tuotto tulisi ohjata täysimääräisesti tieverkon kehittämiseen. Vinjettijärjestelmästä on luotava mahdollisimman yksinkertainen ja vähäbyrokraattinen.

Kommentit