Verkkouutiset

Tietokone ja tulostimia myynnissä kodintekniikan kauppaketjun Veikon Koneen liikkeessä Helsingissä 12. helmikuuta 2021. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Kodinkoneiden kysyntä kasvoi alkuvuonna

Isojen keittiökoneiden ja pyykinpesukoneiden myynti kasvoi 14,7 prosentilla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kodinkoneiden kauppa on käynyt alkuvuonna vilkkaana, Elektroniikan tukkukauppiaat kertoo tiedotteessa.

Isot keittiökoneet sekä pyykinpesukoneet ja kuivausrummut saavuttivat arvossa mitattuna 14,7 prosentin ja pienkoneet 16,9 prosentin kasvun.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Televisioiden ja kuulokkeiden kysyntä oli vähäisempää kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, joten viihde-elektroniikan myynti laski 8,6 prosenttia. Laskuun vaikutti myös se, että televisioiden joulumyynti oli ennätyksellisen vilkasta juuri vuodenvaihdetta edeltävinä viikkoina.

Kameroiden myynti lähti pitkän alamäen jälkeen 6,0 prosentin kasvuun. Kodin tietotekniikassa kaupan arvo nousi 4,8 prosenttia ja matkapuhelimissa 0,1 prosenttia.

Tiedot käyvät ilmi GfK:n ja Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n kokoamista tilastoista tammi-maaliskuulta 2021.

Vilkas uudisrakentaminen, asuntokaupat ja keittiöremontit lisäsivät liesien, keittotasojen ja erillisuunien sekä astianpesukoneiden kysyntää ja siivittivät isojen kodinkoneiden myynnin 14,7 prosentin kasvuun. Kodinhoitoa tehostavista koneista suosiotaan lisäsivät etenkin kuivausrummut. Internetin kautta toimivat älyominaisuudet yleistyvät hyvää vauhtia, vaikka niitä saakin toistaiseksi lähinnä kalliimman hintaluokan kodinkoneisiin.

Televisioissa suurten kuvaruutukokojen kysyntä nousee edelleen, mutta se ei riittänyt korvaamaan myynnin laskua suositussa 55 tuuman kokoluokassa. Tammikuussa tv-kauppaa hillitsi osaltaan se, että edellisten viikkojen joulumyynti nousi televisioiden kohdalla ennätyslukemiin, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Hifi- ja mobiilikuulokkeiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti vuosi vuodelta, mutta tällä kertaa ei ylletty aivan huippulukemiin. Pelikuulokkeet kävivät sen sijaan kaupaksi paremmin kuin samaan aikaan viime vuonna. Kiinnostus pelaamiseen näkyy selvästi myös kannettavien pelitietokoneiden kaupassa. Kaiuttimien myynti kasvoi sekin kaikissa GfK:n tilastoimissa tuoteryhmissä, joita ovat soundbarit, hifikaiuttimet, bluetooth- ja älykaiuttimet sekä stereoyhdistelmät.

Kameroiden myynti kääntyi pitkän laskukauden jälkeen nousuun. Kasvua vauhdittivat järjestelmäkameroiden kalliimmat mallit, ja etenkin vaativille harrastajille ja ammattilaisille tehdyt kinokoon rungot. Videokalustoa on uudistettu viime vuotta enemmän, mikä näkyy action-kameroiden sekä tavallisten videokameroiden myynnissä.

Tietokoneiden myynti laski, koska kannettavia ostettiin vähemmän kuin vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Poikkeuksen muodostavat kuitenkin pelikannettavat, joissa myynnin kasvuprosentti ylsi kaksinumeroisiin lukemiin. Etätyön jatkuminen pitää hiirten, näppäimistöjen ja näyttöjen kysynnän korkealla.

Älypuhelimet siirtyvät 5G-aikaan, mutta puhelimien kokonaismyynti kasvoi vain hieman.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)