Verkkouutiset

Satu Hassi. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

IL: Satu Hassin kuolleen miehen autovakuutusta ei haluttu perua

Kansanedustaja pohtii, onko yritysten tavoitteena jatkaa ylimääräistä laskuttamista tarkoituksella.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansanedustaja Satu Hassi (vihr.) kertoo pitävänsä pankkien ja vakuutusyhtiöiden byrokratiaa törkeänä. Hänen mukaansa yhtiöt vaikuttavat tekevän vainajan asioiden hoitamisen omaisille tahallaan vaikeaksi.

– Isäni kuoleman jälkeen Nordea esitti vielä todella monta kertaa lisävaatimuksia. Nyt mieheni kuoltua ja kaikki asiakirjat toimitettuani Danske Bank vielä lähetti sellaisen epämääräisen lisävaatimuksen. Vastasin lähettämällä listan kaikesta, mitä olin jo heille toimittanut, jolloin he vastasivat, että aa, joo, tässä onkin kaikki. Sama juttu vakuutusyhtiön kanssa, Hassi kirjoittaa Facebookissa.

Hän ihmettelee, kuinka tavallisen ihmisen on tarkoitus selvitä vastaavista asioista, jos byrokratia aiheuttaa vaikeuksia julkisen hallinnon ja lainsäädännön parissa vuosikymmeniä työskenneelle.

Iltalehden mukaan autovakuutuksen suhteen ilmaantui vastaavia ongelmia. Satu Hassi otti heinäkuussa Pohjolasta vakuutuksen autoon, jonka oli omistanut miehensä kanssa. Yhtiö lähetti myöhemmin maksukehotuksen aiemmasta vakuutuksesta.

Hassille ilmoitettiin, ettei kuolinpesän nimissä olevaa vakuutusta voi lopettaa.

– Totesin heille, itse asiassa jo toiseen kertaan, että olen koko ajan ollut auton toinen omistaja ja olen toimittanut heille valtakirjat, joiden mukaan voin muuttaa kuolinpesän vakuutuksia. Lisäsin mukaan myös ruutukaappauksen autorekisterikeskuksen otteesta, josta näki, että olen ollut jo vuodesta 2014 alkaen sen auton toinen omistaja.

– Sitten yhtiö suostui lopettamaan kaksinkertaisen laskuttamisen. Kyse oli aika suuresta summasta, Satu Hassi sanoo.

Kansanedustaja pohtii, onko yhtiöiden tavoitteena mutkistaa asioita omaisten näkökulmasta, jotta ylimääräistä laskuttamista voidaan jatkaa. Hänen mukaansa asiakkaalle pitäisi tuoda selvemmin esiin se, miten kuolemantapausten jälkeen toimitaan. Suoria ohjeita ja neuvoja on vaikea saada.

Hän on laatimassa aiheesta kirjallista kysymystä hallitukselle. Ratkaisuna voisi olla esimerkiksi valtion ohje siitä, miten kuolinpesän ja viranomaisten kanssa tulisi toimia vastaavassa tapauksessa.

– Suomessa kuolee yli 50 000 ihmistä vuodessa. Todella moni omainen kokee, että ikään kuin maailman ensimmäisenä joutuisi selvittämään aakkosista alkaen, että miten tulee toimia. Onhan se ihan hullua, Satu Hassi toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)