Yle: Ministeri ehdottaa sähkön alv:n alennusta

Mika Lintilän mukaan veron alennuksella olisi nopein vaikutus kuluttajille.
Sähköyhtiö Carunan sähköasema Espoossa 7. joulukuuta 2021. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA
Sähköyhtiö Carunan sähköasema Espoossa 7. joulukuuta 2021. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) ehdottaa sähkön arvonlisäveron (alv) alennusta ensi talvena.

– Sähkön alv on nyt 24 prosenttia. Tiputetaan se 14:ään tai 10:een. Sillä olisi nopein vaikutus, ja se vaikuttaisi kuluttajien laskuun suoraan, Lintilä sanoi Ylen aamussa.

Ministeri Lintilän mukaan sähkön hintakattoa olisi vaikea toteuttaa. Se voisi jopa vaarantaa sähkön tuonnin.

– Mehän tuomme koko ajan sähköä ulkoa, Ruotsista ja Norjasta. Mikäli me vedämme hintakaton, kukaan ei tuo tänne sähköä, jos se heidän myymänsä sähkö on yli sen hintakaton.

Lintilän mukaan ratkaisu sähkön hinnan nousuun on kuitenkin löydettävä nopeasti.

– Usealle on tullut kotiin jo kirje, jossa ilmoitetaan sähkön hinnan noususta. Ratkaisujen pitäisi tulla voimaan luokkaa marraskuusta.

 

Veteraanipoliitikon mukaan puolue elää menneisyydessä eikä sillä ole uskottavaa ohjelmaa.
Sosiaali- ja terveysministeri Rydman sai eduskunnan luottamuksen äänin 88–74.
Henrik Vuornoksen mukaan on tärkeää, että mahdollisimman moni nuori saa kartuttaa työkokemusta.
Mainos