Yle: Bensiinistä voi joutua pian maksamaan yli 3 euroa litralta

Professorin mukaan hinnat nousevat kesällä entisestään.
Auton tankkausta Nesteen huoltoasemalla. LEHTIKUVA / EIJA KONTIO
Auton tankkausta Nesteen huoltoasemalla. LEHTIKUVA / EIJA KONTIO

Teknillisen fysiikan professori Peter Lund Aalto-yliopistosta arvioi, että bensiinin hinta jatkaa kesän aikana vielä nousuaan.

– Nyt ollaan jo 2,5 eurossa ja kesä vasta alussa ja tähän vielä vähän hintakriisiä päälle. Kyllä se varmaan voi alkaa kohta jo kolmosella tuo bensan hinta, hän sanoo Ylelle.

Professorin mukaan hintojen nousu pudottaisi kulutusta.

– Kyllä kolme euroa alkaa olla sellainen kipuraja, että ihmiset joutuvat jo todella miettimään jopa työmatka-autoiluaan. Kyllä se varmaan vaikuttaisi lomareissuihinkin, jos joka tankkausella menisi pitkälti toistasataa euroa, hän sanoo.

Noormarkkuun nousee TNT-tehdas.
Ekonomistin mukaan mikään mittari ei osoita, että asuntomarkkinoiden laskusuunta olisi päättymässä.
Maksupäätteellä tehty valuuttavalinta voi vaikuttaa ostoksen lopulliseen hintaan paljon.
Mainos