Vuosaaren satama Helsingissä. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

Vuoteen 2018 verrattuna vienti on laskenut miltei neljänneksellä

Ulkomaan merikuljetusten määrä väheni viime vuonna 1,5 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Koko vuonna meriliikenteessä kuljetettiin yhteensä 86 miljoonaa tonnia tavaraa, kertoo Tilastokeskus.

– Merikuljetusten määrässä on ollut merkittävää kasvua viimeksi vuonna 2018, Tilastokeskuksen yliaktuaari Henna Ylimaa sanoo tiedotteessa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Kyseisenä vuonna Suomen satamien kautta kuljetettiin lähes 104 miljoonaa tonnia tavaraa, mikä on tilastointihistorian suurin määrä. Vuoteen 2018 verrattuna merikuljetusten määrä on vähentynyt noin 17 prosenttia.

– Viime vuonna tavaroiden tuonti pysyi suurin piirtein edellisen vuoden tasolla, mutta vienti laski lähes neljä prosenttia. Vuoteen 2018 verrattuna vienti on laskenut miltei neljänneksellä ja tuonti noin kymmenyksellä, Ylimaa kertoo.

Viime vuonna vientiin meni eniten kappaletavaraa ja toiseksi eniten öljytuotteita. Kappaletavara sisältää kaiken kuljetusvälineissä, kuten konteissa tai kuorma-autoissa, kuljetettavan tavaran, jota ei ole voitu eritellä tavaralajeihin. Viedyn kappaletavaran määrä kasvoi neljä prosenttia, kun taas vietyjen öljytuotteiden määrä laski 14 prosenttia.

– Myös esimerkiksi lannoitteiden, sahatavaran ja sellun vienti väheni. Paperia sen sijaan päätyi vientiin hieman edellisvuotista enemmän, Ylimaa sanoo.

Tuonnissa ykkösenä oli raakaöljy, jota tuotiin viime vuonna Suomeen noin 8,4 miljoonaa tonnia. Tuodun raakaöljyn määrä laski noin 18 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna.

– Norjan osuus raakaöljyn tuonnissa on noussut merkittävästi viime vuosina. Siinä missä vuonna 2021 Norjasta tuli vain 16 prosenttia Suomeen tuodusta raakaöljystä, vuonna 2024 osuus kasvoi jo 74 prosenttiin.

Samalla aikavälillä Venäjän osuus on painunut 81 prosentista nollaan.

Venäjän-tuonti oli viime vuonna kokonaisuudessaan 0,1 miljoonaa tonnia. Maasta tuotiin kemikaaleja, kappaletavaraa ja öljytuotteita. Venäjälle vietiin etenkin malmeja ja rikasteita, joiden osuus koko Venäjän-viennistä oli noin 80 prosenttia.

Saksaan eniten vientiä, Norja suurin tuoja

Kaikki tavaralajit huomioiden Suomen tärkein vientikumppani oli viime vuonna Saksa, johon päätyi noin 20 prosenttia Suomen satamien kautta kulkeneesta tavarasta. Muita merkittäviä vientimaita olivat Ruotsi (12 %) ja Viro (11 %).

– Saksaan vietiin etenkin paperia ja Ruotsiin ja Viroon kappaletavaraa.

Tuonnissa Norja on puolestaan noussut ykköseksi öljytuontinsa ansiosta. Norjan osuus Suomen kokonaistuonnista oli viime vuonna 20 prosenttia. Toisena oli Ruotsi noin 18 prosentin osuudella.

– Ruotsista Suomeen tuodaan erityisesti malmeja ja rikasteita sekä öljytuotteita, Ylimaa kertoo.

Suomen satamista vilkkainta oli Kilpilahdessa (Porvoo), jonka kautta kulki yli 19 miljoonaa tonnia tavaraa. Toiseksi eniten tavaraa meni Helsingin sataman (14 milj.) kautta ja kolmanneksi eniten Hamina-Kotkan sataman (13 milj.) kautta.

– Näistä kolmesta satamasta vain Helsingissä merikuljetusten määrä kasvoi edellisvuodesta.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)