Vantaan Sanomien mukaan Kehä III:lle muodostuu helposti pullonkauloja ja sumppuja. Ruuhkia esiintyy myös tielle johtavilla rampeilla.
Ely-keskuksen mukaan ruuhkille on yksi selkeä syy.
– Kehä III:n ongelmana ovat liian lyhyet liittymävälit, kertoo Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Jaakko Kuha. Ely-keskus vastaa liikenteen kehittämisestä valtion teillä.
Kehä III:n rooli on muuttunut ajan saatossa, sillä siitä on muodostunut valtakunnallisesti tärkeä tie. Tiellä kulkee paljon raskasta liikennettä, jolle lyhyet liittymävälit ovat haaste.
– Ei liittymiä voida poiskaan napsia, koska Kehä III:n ympäristö on tiiviisti rakennettu, Kuha sanoo.
Ely-keskuksessa on käynnissä Kehä III:n kehittämisselvitys. Parannuksia on siis odotettavissa, mutta tilaa niiden toteuttamiseksi ei ole mielin määrin.
– Lyhyt liittymäväli tuo paljon kaistanvaihtoja, ja tuossa kohtaa tarvittaisiin jopa lisää kaistoja. Ei taida vastaavaa olla missään muualla Suomessa, Kuha kommentoi.
Myös Vantaan kaupungin suunnittelupäällikkö Markus Holm on samoilla linjoilla ruuhkien suhteen.
– Usein pitkällä vilkkaalla tienpätkällä yhden pullonkaulan avaaminen synnyttää yhden tai kaksi uutta pullonkaulaa jonnekin muualle. Kyse on siis jatkuvasta toiminnasta ja kehittämisestä, hän sanoo.
Haasteita on myös tiehankkeiden rahoituksessa.
– Hankkeiden vaatimia rahoja ei tunnu miltään taholta tällä hetkellä löytyvän, Holm kertoo.





