Vuonna 2018 toteutettu taksiuudistus on tuonut taksialalle lieveilmiöitä, jotka liittyvät niin sanottuihin villeihin takseihin. Lieveilmiöt voivat näkyä alkavan pikkujoulukauden kynnyksellä muun muassa maksupetoksina, ryöstöhinnoitteluna tai vakavimmillaan seksuaalirikosepäilyinä.
Taksialan toimija Lähitaksi antaa tiedotteessaan vinkit, joiden avulla voi pyrkiä valitsemaan itselleen turvallisen ja luotettavan taksin. Aluksi Lähitaksi suosittelee valitsemaan tutun, tunnetun ja turvallisen taksibrändin.
Lisäksi seuraaviin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota:
– Taksi on teipattu selkeästi.
– Auto ja kuljettaja ovat siistejä.
– Kuljettajan kuljettajakortti on selvästi nähtävillä.
– Oikeassa takaikkunassa on hyvin aseteltu hinnastotarra, eikä ”kyhäelmä”.
– Autossa on toimiva maksupäätelaite ja mittari.
– Saat halutessasi kyydistä hinta-arvion ja kuitin.
– Jos kuljettaja kertoo, että ”maksupäätelaite ei toimi ja vain käteinen kelpaa”, kyseessä on Lähitaksin mukaan erittäin todennäköisesti pimeä tai muuten epäluotettava taksi.
Taksiyhtiö kannustaa muistamaan myös, että asiakkaana ”sinä olet kuningas”. Asiakkaalla on oikeus päättää, minkä taksin kyytiin nousee.
– Älä ota ensimmäistä taksia vastaan, jos et luota siihen, ja sinulla herää epäilyksiä tai ikävä tunne taksista ja sen kuljettajasta, taksiyhtiö muistuttaa.
Erityisen huono merkki on se, jos uljettaja yrittää ohjata sinua liian tungettelevasti autoon tai ”kalastella” sinua kyytiin. Näin ei saa toimia ammattimaisissa taksiyhtiöissä.
Ikäviltä tilanteilta voi välttyä myös tilaamalla taksin ennakkoon. Taksin voi tilata etukäteen taksivälityspalvelun tilausnumerosta tai erillisestä sovelluksesta.
Pikkujoulujen aikana taksikuljettajat ovat hyvin työllistettyjä. Taksiyhtiö kehottaa asiakkaita kärsivällisyyteen, sillä ruuhkaisimpina aikoina kyydin saapumisessa voi kestää.
LUE MYÖS:
Mittaripakko hiertää sovellustakseja – ”tiedot välittyvät jo verottajalle”





