Verkkouutiset

Suhoi "Checkmate" lentokonenäyttelyssä Venäjällä. Wiki Commons CC BY 4.0 Kremlin.ru

Venäjän Suhoi Su-75 Checkmate ei kiinnosta ketään

Moskova myy ainakin toistaiseksi pelkkää ilmaa, koska mitään konkreettista ei ole esiteltävissä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Moskova yrittää löytää edes jonkinlaista ostajaa seuraavan sukupolven Suhoi Su-75 Checkmate -projektilleen, minkä vuoksi sitä jälleen esitellään Dubai Airshow 2023:ssa. Ensimmäistä kertaa koneen makettia esiteltiin fanfaarein kaksi vuotta sitten heinäkuussa Moskovan MAKS -lentonäytöksessä ja syksyllä Dubaissa.

Huolimatta siitä, että Checkmate luotiin ensisijassa vientiin odottaen mahdollista myyntiä Aasiaan tai jopa Afrikkaan, se ei ole kiinnostanut ketään. Venäjän varateollisuusministeri Denis Manturov väittää, että ensimmäisen koneen valmistamista on lykätty, koska kuluneiden kahden vuoden aikana on kerätty potentiaalisten asiakkaiden toivomuksia, joiden perusteella muutetaan koneen hintaa ja joitakin teknisiä ratkaisuja. Sillä hän todennäköisesti tarkoittaa, että konetta yritetään myydä lähes millä hinnalla hyvänsä, minkä vuoksi sen teknologiaa yksinkertaistetaan.

Vaikuttaa siltä, että myynnissä on ainakin toistaiseksi vain ilmaa, vaikka Manturov julistikin, että vuoden 2025 loppuun mennessä Venäjällä on uusi Su-75-hävittäjä. Venäjän ilmavoimien reservin kenraalimajuri Vladimir Popov toppuutteli ja piti Manturovin kommenttia hosumisena, koska hänen mukaansa vuonna 2025 nähdään ainoastaan konsepti tai prototyyppi, jonka suunnittelijat, insinöörit ja teknikot sitten viimeistelevät.

Jos prototyyppi valmistuu ennen vuoden 2025 loppua, sen ensilento nähdään aikaisintaan vuonna 2026. Perinteisesti kaikki tällaiset aikarajat siirtyvät Venäjällä kuitenkin eteenpäin ja koelentovaiheet voivat kestää vuosia. Su-57 teki ensilentonsa vuonna 2010 ja sen tuotannon ilmoitettiin alkaneen vasta vuonna 2019. Venäjän ilmavoimat on tilannut konetyyppiä vasta 76 konetta, joiden valmistuminen on yhä pitkässä puussa.

Popovin mukaan ensin pitää saada valmiiksi Su-57 ennen kuin on Su-75:n vuoro, mikä kertoo Su-57:n nykytilanteesta. Hän uskoo Checkmaten tuotannon alkavan 8–10 vuoden päästä ensin kotimaiseen käyttöön, minkä jälkeen siitä vasta tehdään vientiversio. Tämäkin kommentti kielii siitä, ettei koneprojekti tällä hetkellä kiinnosta ulkomaita.

Paperilla Checkmatella on kaikenlaisia kykyjä, joiden toteutuminen jää nähtäväksi, kuten jäivät Su-57:nkin kohdalla. Intia lähti aikanaan mukaan Su-57-projektiin, mutta vetäytyi sittemmin sen rahoittamisesta huomattuaan, että lupaukset eivät toteutuneet alkuunkaan. He kirjasivat konetyypistä yli 100 puutetta.

Tätä taustaa vasten Moskovan on hyvin vaikea myydä Checkmatea, josta saattaa tulla taistelukone 2040-luvulla. Lisäksi jos Venäjän eristäminen ja eristäytyminen jatkuvat, kaikki sen hävittäjätuotanto ja -ylläpito ovat vaikeuksissa pitkän aikaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)