Venäjä veti joukot pois Syyrian tukikohdasta

Vetäytyminen alkoi viime viikolla.
Ohjuksen laukaisu Syyriassa 2026. AFP / LEHTIKUVA / OMAR HAJ KADOUR
Ohjuksen laukaisu Syyriassa 2026. AFP / LEHTIKUVA / OMAR HAJ KADOUR

Venäjä on vetänyt joukkonsa Syyrian sotilastukikohdasta. Asiasta kertoo riippumaton venäläismedia Meduza. Joukot lähtivät Koillis-Syyriassa sijaitsevalta Qamishlin lentokentästä, joka oli yksi Venäjän kolmesta tukikohdasta Syyriassa.

Vetäytymisen kerrotaan alkaneen viime viikolla.

Venäjä sijoitti joukkojaan sinne vuonna 2019, jonka jälkeen se on jatkanut sotilaallista läsnäoloa alueella. Joukkojen määrää jopa lisättiin vuonna 2025.

Qamishlin lentokenttää on käytetty Koillis-Syyrian valvontaan ja kurdien autonomisen alueen suojelemiseen. Diktaattori Bashar al-Assadin hallinnon kaatumisen jälkeen lentokenttä menetti sotilaallisen merkityksensä. Paikalliset viranomaiset ovat pyytäneet venäläisiä joukkoja poistumaan alueelta, koska heillä ”ei ole nyt mitään tekemistä siellä”.

Venäjän lisäksi Yhdysvallat on vähentänyt joukkojaan Syyriassa.

Nykyinen turvallisuustilanne on niin monimuotoinen, että kenraali kysyy syömmekö droonisoppaa veitsellä ja presidentti edellyttää ettei pahaan voi vastata pelkällä hyvällä.
Venäläinen imperialismi on vuosisatoja elänyt virus, josta voi vain Ukrainan voitto parantaa, sanoo shakkimestari.
Tutkijan mukaan Saksan käänne Venäjä-politiikassa ei ole välttämättä kovin pysyvä.
Mainos