Verkkouutiset

Jäätä murtava tankkeri M/T Tempera Porvoon edustalla. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Venäjä aikoo käyttää ”varjolaivastoa” öljyn kuljettamiseen

Entiset toimitustavat alkavat käydä mahdottomiksi.

Venäjä aikoo alkaa hyödyntämään niin kutsuttua ”varjolaivastoa” öljynsä kuljettamiseen ostajille ympäri maailman. Se toivoo uuden toimintamallin mahdollistavan öljyn myynnin länsimaisten pakotteiden ohi. Asiasta kertoo The Wall Street Journal.

Laivavarustamot erityisesti Dubaista ja Kiinasta ovat viime aikoina ostelleet tusinoittain käytettyjä öljytankkereita selvästi yli markkinahintaan. Syynä on niin sanotun varjolaivaston kasvu, joka johtaa juurensa länsimaiden kasvavista pakotteista Venäjää kohtaan. Tavoitteena on päästä hyötymään Venäjän valtavasta tarpeesta saada sen taloudelle elintärkeää öljyä toimitettua.

Ei ole mitään yhtä tiettyä määritelmää sille, mikä tekee öljytankkerista osan varjolaivastoa. Jotkin alukset vaihtavat lippuja, pitävät lähettimet pois päältä, lähettävät hämäyssignaaleja, tai vaihtavat öljya keskellä merta. Toiset maalaavaat alusten nimien yli, vääräntävät dokumentteja ja piilottelevat aluksen omistajatietoja monimutkaisten omistus- ja johtorakenteiden avulla.

Varjolaivasto kasvoi alunperin vuonna 2012 iranilaisen öljyn kuljettamiseen, kun Yhdysvallat asetti Iranille pakotteita. Sen koko suureni jälleen vuonna 2018 pakotteiden koventuessa. Myös Venezuelesta tiedetään tuotavan öljyä varjolaivaston tankkereilla.

Tarve uudelle kuljetusjärjestelylle nousi Venäjän kohdalla ajankohtaiseksi kun länsimaat kertoivat asettavansa tähän mennessä kovimpia pakotteita venäläiselle öljylle. Niiden mukaan venäläinen öljy ei voi kulkea länsimaisten standardien mukaisilla tankkereilla maanantaista lähtien mikäli Venäjä ei suostu öljyn hintakattoon. Myöskään länsimaissa vakuutetulla aluksella ei voisi tässä tapauksessa kuljettaa Venäjältä lähtöisin olevaa öljyä.

Kun kaasuhanat käytännössä katsoen suljettiin Euroopan suuntaan, öljyn myymisestä on tullut yhä tärkeämpi osa Venäjän taloutta. Ilman öljystä tulevia tuloja, se tuskin pystyisi jatkamaan sotaansa Ukrainassa.

Venäläisen öljyn kuljetuskapasiteetti todennäköisesti jää varjolaivastosta huolimatta vajaaksi.

Uusimmat
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS