Verkkouutiset

Tekoäly tarjosi Air Canadan asiakkaalle sepitettyä tietoa. LEHTIKUVA / EEVA-MARIA BROTHERUS

Valehtelevan tekoälyn käyttö kävi lentoyhtiölle kalliiksi

Lautakunta määräsi lentoyhtiön korvaamaan tekoälyn sepittämät virheelliset sopimusehdot.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kanadalainen tuomioistuin on määrännyt Air Canadan maksamaan korvauksia matkustajalle, jota lentoyhtiön käyttämä tekoäly-chatbot huijasi. Asiasta kertoo Vancouver Sun.

Tapahtumaketju alkoi, kun vancouverilaisen Jake Moffattin äiti kuoli, ja Moffattin täytyi varata Torontoon osallistuakseen hautajaisiin. Air Canada tarjoaa tällaisille ”surulennoille” halvempia lippuhintoja, mutta ne täytyy pyytää erikseen yhtiön asiakaspalvelusta.

Kun Moffatt kysyi Air Canadan verkkosivujen chatbotilta miten hän saisi alennetun hinnan tällaiselle surulennolle, chatbot kehotti Moffattia varaamaan lennon ja pyytämään alennusta asiakaspalvelusta 90 päivän kuluessa lennosta.

Myöhemmin Moffattin pyytäessä alennusta kävi ilmi, että chatbot oli sepittänyt linjauksen omasta päästään. Todellisuudessa Air Canadan surulennoille ei voi saada alennusta jälkikäteen, ja tämä luki myös yhtiön verkkosivuilla. Lentoyhtiö tarjosi korvaukseksi vain 200 Kanadan dollarin (noin 137 euron) lahjakorttia.

Moffatt ei tähän suostunut, vaan teki yhtiöstä valituksen muutoksenhakulautakuntaan.

Air Canadan vastaus oli kummallinen: Yhtiö väitti, että tekoäly oli oma oikeushenkilönsä, joka on itse vastuussa omista väitteistään. Samalla yhtiö väitti, että Moffattin ei olisi pitänyt luottaa omaan chatbottiin, vaan tarkistaa asia erikseen yhtiön omilta sivuilta.

Tapaus on tiettävästi ensimmäinen, jossa yritys väittää tekoälyn olevan itsenäinen omistajasta riippumaton oikeushenkilö.

Lautakunta ei niellyt Air Canadan väitettä. Se ihmettelikin, miksi asiakkaan pitäisi olla luottamatta yhtiön omilla verkkosivuilla olevaan chatbotiin. Air Canada määrättiin lopulta maksamaan Moffatin lentomatkan alennukset, 650 dollaria (noin 446 euroa), Moffattin oikeudenkäyntikulut sekä korkokulut. Lisäksi yhtiön tappioksi jäivät sen omat oikeudenkäyntikulut.

Lautakunta huomautti myös, että yhtiö on vastuussa tekoälyn tuottamasta tekstistä aivan kuten kaikesta muustakin tekstistä, joka yhtiön nettisivulta löytyy. Väitettä itsenäisestä oikeushenkilöydestä lautakunta piti perusteettomana.

Air Canada otti tekoälyn käyttöön viime vuoden maaliskuussa. Nyttemmin sen käyttö on ilmeisesti lopetettu.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)