Verkkouutiset

Polttonesteiden hintoja Helsingissä 29. kesäkuuta 2022. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Vähintään 20 senttiä lisää dieselin hintaan – ”Tämä esitys tulee torjua”

BLOGI

Kirjoittaja varoittaa tulevasta jakeluvelvoitteen nostamisesta.
Anssi Kujala
Anssi Kujala
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja 1.11.2021 alkaen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Yksi tämän kesänkin puheenaiheista on varmuudella polttonesteiden hinta.

Ensin hyvä uutinen: Jakeluvelvoitteen alentaminen alkaa näkyä polttonesteiden hinnoissa. Eduskunta hyväksyi kesäkuussa lain jakeluvelvoitteen alentamiseksi vuonna 2022 7,5 prosentilla. Tasavallan Presidentin esittely on torstaina, jolloin laki tulee voimaan.

Ainakin yksi polttoaineyhtiö on vienyt etukenossa tämän täysimääräisesti hintoihinsa ja se näkyy jo hinnoissa. Toivottavasti muut yhtiöt seuraavat nyt perässä.

Nämä keinot ovat välttämättömiä, että tavara liikkuu ja ihmisten kannattaa käydä töissä.

Huono uutinen: Suomi on monin tavoin erilainen ja jakautunutkin. Yhden jaon voi tehdä liikenteen ja kilpailukykymme puolustajiin ja vastustajiin. Moni ihmettelee toistuvia väitteitä, ettei Suomessa tulisi tehdä mitään polttoaineen hinnoille. Jopa osa elinkeinoelämän järjestöistä on suhtautunut kriittisesti jakeluvelvoitteen alentamiseen. osa ekonomisteista taas arvioi, ettei polttoaineveroa kannata laskea.

Maassamme tuntuu riittävän näkemyksiä, joiden mukaan katsoisimme vain sivusta, kun moni eurooppalainen valtio pitää jakeluvelvoitteensa kohtuullisena ja alentaa polttoaineveroa.

Onneksi asiassa on väitteistä huolimatta hieman toimittu jakeluvelvoitteen alentamisen muodossa. Jakeluvelvoitteesta parranpärinää riittää jatkossakin sillä parhaillaan on lausuttavana lakiesitys, jossa käsitellään vuoden 2023 jakeluvelvoitteen alentamista ja – ei yllätys – seuraavien vuosien jakeluvelvoitteen korottamista. Tuossa lakiesityksessä esitetään jakeluvelvoitteen nostamista vuonna 2024 peräti 28 prosenttiin. Tämä tarkoittaisi vähintäänkin 20 sentin korotusta dieselin hintaan tuolloin. Tämä esitys tulee torjua.

Suomessa on harkittava myös polttoaineen valmisteveron laskemista EU-minimiin kuten moni muu maa on tehnyt. Poikkeuksellisissa oloissa tarvitaan rohkeita keinoja: Suomi ei voi jäädä seuraamaan sivusta ja antaa kalliin energianhinnan heikentää Suomen kustannuskilpailukykyä. Nyt kaikkien pitäisi ymmärtää liikkumisen, työssäkäynnin ja kuljetustoimialan merkitys Suomelle.

Kyllä, hieman kärjistin ja provosoin. Kirjoituksestani saattaa tulla turhankin mustavalkoinen kuva, mutta haluan puolustaa suomalaisten liikkumista ja elinkeinoelämän kilpailukykyä. Politiikka on valintoja, jossa voi tehdä kansalaisten kannalta kiristäviä tai keventäviä päätöksiä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
› Uutissyöte aiheesta
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)